Zbierają doświadczenia

Autor: |

fot. SP nr 5
W 2019 roku Szkoła Podstawowa nr 5 przystąpiła do projektu „Clil for Steam” (Zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe w przedmiotach ścisłych i artystycznych), którego była pomysłodawcą i koordynatorem. Ze względu na pandemię wiele działań zostało przeniesionych do sieci, udało się jednak zakończyć jego realizację. Podsumowanie odbyło się we Florencji.

Wartość  „Clil for Steam” wynosiła 260 tys. euro, z czego świdnicka placówka otrzymała ponad 34 tys. euro. Przy projekcie współpracowała z Politechniką Limerick z Irlandii, a także szkołami i instytucjami edukacyjnymi z Litwy, Rumunii i Włoch. Na początku października troje nauczycieli „Piątki” poleciało do Florencji, aby wziąć udział w szkoleniu, stanowiącym podsumowanie projektowych działań. Jego tematem było zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe w nauczaniu przedmiotów ścisłych i sztuki.

Marcin Paśnikowski, Beata Adasik i Aneta Seremak spotkali się z przedstawicielką ministerstwa edukacji, uczestniczyli w konferencji na temat CLIL, której jednym z prelegentów był David Marsh, ekspert i autor licznych publikacji na temat zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego. Wymienili także doświadczenia z nauczycielami placówek partnerskich.

– Mieliśmy również okazję odwiedzić 3 włoskie szkoły, w których obserwowaliśmy zajęcia, na przykład na temat ekstrakcji DNA z bananów oraz działanie testów PCR. Uczniowie byli bardzo zaangażowani w eksperymenty i opowiadali o nich w języku angielskim, dzięki czemu zdobywali wiedzę przedmiotową i rozwijali umiejętności językowe. We Włoszech wszystkie szkoły średnie muszą realizować CLIL, więc przyjęto ciekawe rozwiązanie polegające na wybraniu 1 modułu tematycznego na rok z kilku przedmiotów. Pozwala to nauczycielom przygotować ciekawe materiały, w pełni wykonać zadania z podstawy programowej i przygotować uczniów do egzaminów. Problem braku czasu na realizację materiału metodą zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego dotyczy także polskich pedagogów, więc mamy zamiar skorzystać z pomysłu Włochów – wyjaśnia Marcin Paśnikowski, koordynator projektu w SP nr 5.

Wymiana doświadczeń i pomysłów to nie jedyne korzyści, jakie płyną z projektu. Powstało 26 filmów dla nauczycieli uczących przedmiotów ścisłych w języku angielskim, przygotowanych przez wykładowców Politechniki Limerick i profesorów  z Uniwersytetu we Florencji, a także ogromna baza materiałów i scenariusze lekcji.

– Baza dostępna jest dla nauczycieli wszystkich szkół na stronie www.clil4steam.pixel-online.org. Zachęcamy do korzystania z niej. Zależy nam, by mimo formalnego zakończenia projektu, materiały, które wypracowaliśmy, służyły jeszcze przez długi czas  – dodaje M. Paśnikowski.

Edukacyjne wojaże

M. Paśnikowski wziął też udział w spotkaniu koordynatorów projektu Erasmus+ „Tiramisu”, na temat pierwszej pomocy. W Kownie partnerzy z Włoch, Litwy i Rumunii ustalili harmonogram ostatnich działań projektowych.

–  Będzie to, między innymi, stworzenie interaktywnej gry z realistycznymi sytuacjami związanymi z udzielaniem pierwszej pomocy. Powinna powstać do końca listopada, a skorzystają z niej dzieci od 10. roku życia. Projekt, który potrwa do marca 2022, zakończy się szkoleniem dla nauczycieli – tłumaczy pan Marcin.

Wcześniej powstały już internetowy kurs pierwszej pomocy, kończący się egzaminem i uzyskaniem certyfikatu oraz poradniki i scenariusze zajęć dla nauczycieli, tłumaczone na języki wszystkich partnerów projektu. 

– Mimo różnych niedogodności, udało się zrealizować wszystkie działania. Wielu nauczycieli i uczniów jest zaszczepionych, więc teraz możemy pozwolić sobie na wyjazdy. Bezpośredni kontakt jest bardzo ważny. Łatwiej jest ustalić szczegóły współpracy czy harmonogramy zadań, kiedy spotykamy się twarzą w twarz. Poza tym młodzież ma okazję doskonalić znajomość języka obcego, poznać rówieśników z innych krajów i zwiedzić ciekawe miejsca – podsumowuje anglista.

W poniedziałek, w ramach Erasmus+ „Teaching Cultural Heritage with Digital Technology”,  uczniowie z „Piątki” polecieli do Madrytu. Razem z Hiszpanami, Portugalczykami, Szwedami i Chorwatami pracują nad zagadnieniem „jak uczyć o dziedzictwie kulturowym wykorzystując  najnowsze technologie”. Niebawem kolejna grupa świdniczan zawita do Portugalii, by z rówieśnikami ze szkół partnerskich z Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Francji i Portugalii prezentować sylwetki słynnych naukowców. Polacy opowiedzą o Marii Curie-Skłodowskiej i Ignacym Łukasiewiczu. Chcieliby również przedstawić dorobek fizyczki Olgi Mankiewicz, wynalazczyni taniej metody wytwarzania drukowanych ogniw słonecznych na bazie perowskitów. Te zadania wiążą się z projektem „Fiers d’être européens!” (Dumni z Europy).

Last modified: 21 października 2021