Wyprawy po naukę (foto)

Autor: |

fot. Szkoła Podstawowa nr 5
Kwiecień obfitował w zagraniczne wyjazdy uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 5. Brali oni udział w krótkoterminowych wymianach w ramach projektów Erasmus+.

W Portugalii o tolerancji i wzajemnym zrozumieniu

3-9 kwietnia, uczennice klasy 7a, 8b i 8f pod opieką nauczycielek Beaty Adasik (język angielski i hiszpański) i Magdaleny Wnuczek (język angielski), wspólnie z rówieśnikami z Włoch, Turcji, Grecji i Portugalii poznawały kulturę i tradycje Portugalii oraz brały udział w warsztatach na temat praw człowieka, tolerancji i wzajemnego zrozumienia. Zajęcia w szkole w Constânci, wycieczki i spędzanie wolnego czasu były też okazją do ćwiczenia języka angielskiego. Wszystko wiązało się z projektem „Walking Together”.

Maria Gumulska: Ciężko jest zdecydować, co podobało mi się najbardziej. Myślę jednak, że najfajniejsze były osoby budujące przyjazną atmosferę w szkole i poza nią. Między innymi dzięki temu nie baliśmy się posługiwać językiem angielskim. Przez to także wykonywanie zadań w międzynarodowych grupach z pewnością było o wiele prostsze.

Oliwia Temberska: Wymiana była dla mnie ogromnym przeżyciem. Spotkałam wielu wspaniałych ludzi, z którymi dobrze się dogadywałam. Miałam okazję poznać ich kulturę oraz język. Constância to przepiękne miasteczko, w którym unosi się niesamowity zapach kwiatów. Uczniowie i nauczyciele z tamtejszej szkoły powitali nas z ogromną życzliwością. Największą przyjemność sprawiła mi wycieczka do parku botanicznego, w którym mogłam zobaczyć cudowne motyle, a także chodzenie po lesie i podziwianie wodospadów.

W Turcji o przedmiotach matematyczno-przyrodniczych i artystycznych

18-24 kwietnia, w ramach „Birlikte STEAM yapiyoruz”, uczniowie z „Piątki” pod opieką nauczycieli Joanny Sekuły (wychowanie fizyczne) i Marcina Paśnikowskiego (język angielski, informatyka), przebywali w tureckim Samsun. Podczas wyjazdu mieli okazję poznać kulturę i tradycje dalekiego kraju. Z rówieśnikami z Estonii, Rumunii i Portugalii, brali udział w warsztatach artystycznych, zajęciach z przedmiotów przyrodniczych i wycieczkach.

Kacper Cymborski: Była to moja pierwsza wymiana STEAM i trzecia organizowana przez Erasmusa+. Poznałem wiele ciekawych osób. Wspólnie zwiedziliśmy piękne miejsca. Przetestowaliśmy specjały kuchni tureckiej i choć nie wszystko nam smakowało, najważniejsze jest, że mogliśmy spróbować czegoś nowego. Niestety, w tym roku żegnam się z naszą szkołą i już nie będę miał okazji spotkać się z przyjaciółmi podczas kolejnej wymiany. Jestem jednak pewien, że będziemy utrzymywać kontakt w social mediach.

Paweł Gontkiewicz: W Turcji przede wszystkim poznałem nowych kolegów i koleżanki. Najbardziej zaprzyjaźniłem się z osobami z Rumunii i to z nimi spędzałem najwięcej czasu. Mam nadzieję że jeszcze kiedyś się z nimi zobaczę. Bardzo podobały mi się słodkie śniadania. Było to zupełnie inny posiłek niż w naszym kraju. Dodatkowo, zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc i codziennie podziwialiśmy wspaniały widok na Morze Czarne oraz miasto Samsun. Uważam, że takie wyjazdy pomagają w poznaniu nowej kultury i niezwykłych historii. Podczas zajęć na uniwersytecie dowiedziałem się wielu interesujących rzeczy.

W Szwecji o dziedzictwie kulturowym

18-22 kwietnia, kolejna grupa młodzieży z SP nr 5, pod opieką nauczycielek Anety Seremak (matematyka) i Iwony Rubaj (język polski), gościła w Szwecji. W ramach „Teaching Cultural Heritage with Digital Technologies”, którego celem jest uczenie na temat dziedzictwa kulturowego za pomocą  technologii informacyjnych i wymiana dobrych praktyk w tym zakresie, dołączyli do partnerów z Chorwacji, Hiszpanii i Portugalii. 

Patryk Popielnicki: Szczególne wrażenie wywarł na mnie rezerwat Kullaberg. Pływaliśmy motorówkami i wspinaliśmy się po stromych klifach. Pierwszy raz widziałem takie wybrzeże. Uczestniczyliśmy w zajęciach w szkole w Lerbeget i poznaliśmy regionalne smakołyki, które sami przyrządzaliśmy w międzynarodowych zespołach. Spróbowaliśmy także swoich sił w tworzeniu muzyki w programach komputerowych.

Zuzanna Czyżewska: Podczas pobytu w Szwecji poznałam moich rówieśników z innych krajów, ich zwyczaje i kulturę, jednak najwięcej dowiedziałam się o Szwedach. Pierwszego dnia wyruszyliśmy na wycieczkę do parku Kullaberg. Tam zwiedzaliśmy jaskinie i przemierzaliśmy skaliste wybrzeże. Wybraliśmy się też na morskie safari, poszukując „wielorybów”. Kolejny dzień spędziliśmy w szkole w Lerberget. Poznaliśmy odpowiedź na pytanie dlaczego piosenki szwedzkich wykonawców trafiają na szczyty rankingów i zgłębiliśmy sekrety szwedzkiej kuchni. Ostatniego dnia uczestniczyliśmy w lekcjach, zapoznając się ze szwedzkim systemem edukacji.

Korzyści dla uczniów, nauczycieli i szkoły

– Wszystkie projekty oraz wyjazdy wiążą się z ogromem pracy i zaangażowania, przynoszą jednak wiele korzyści dla uczniów i nauczycieli. Pomagają rozwijać umiejętności przedmiotowe i językowe, są okazją do zwiedzania różnych zakątków świata i poznawania innych kultur, dają możliwość nawiązywania nowych znajomości. Dzięki nim pozyskujemy sprzęt i pomoce edukacyjne dla szkoły. Przed nami jeszcze majowe wyprawy do Niemiec i na karaibską Gwadelupę. Tam też nie zabraknie okazji do nauki i zabawy, a także wymiany doświadczeń z osobami z placówek partnerskich – mówi Marcin Paśnikowski.

Last modified: 6 maja 2022

Zmień język »