Wschód otwarty na rowery

Autor: |

Jeden z wniosków wybranych przez świdniczan do 2 edycji budżetu obywatelskiego nosi nazwę „Alternatywa dla osiedla Wschód i usprawnienia rowerowe w mieście”. Jego autorem jest Maciej Lubaś.

– W czerwcu, jako stowarzyszenie Świdnik Miasto Dla Rowerów, zbieraliśmy wśród mieszkańców propozycje do budżetu obywatelskiego – wyjaśnia M. Lubaś. – Na tej podstawie powstał nasz projekt. Osiedle Wschód jest jedną z dzielnic Świdnika, które nie mają dróg dla rowerów. Dzieci dojeżdżające do szkoły, z braku infrastruktury, często wybierają chodniki, co może być niebezpieczne dla nich i dla pieszych. Planujemy również w ramach BO wybudować pochylnię, która stanie się bezpiecznym zjazdem dla osób niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi w wózkach oraz rowerzystów. W zamyśle, ma być bramą wjazdową na osiedle.

Prowadzimy rozmowy z Urzędem Miasta oraz Spółdzielnią Mieszkaniową w sprawie wykonania tam drogi rowerowej. Zaplanowaliśmy także postawienie podpórek rowerowych w obrębie skrzyżowań ze światłami. Pomaga to zatrzymać się i poczekać na czerwonym świetle. Takie rozwiązania są dosyć często spotykane w innych miastach. W Świdniku to nowość. Liczba rowerzystów dynamicznie wzrasta, dlatego w ramach budżetu zaproponowaliśmy 245, tak zwanych stojaków u-kształtnych, do których można będzie przypiąć 490 rowerów. Miejsca wyznaczymy wraz z mieszkańcami, w porozumieniu z Urzędem Miasta. Ostatni element to stacja naprawy rowerów, która ma służyć wszystkim poruszającym się na kółkach: deskorolkarzom, rodzicom z dziećmi w wózkach, osobom z niepełnosprawnością oraz rowerzystom. Dzięki niej będzie można dokonać drobnych napraw. Planujemy usytuować ją na placu Konstytucji 3 maja.

– Projekt wyceniono na prawie 100 tys. zł. Jest jednym z większych na liście tegorocznego budżetu obywatelskiego.

– Wydaje się, że 100 tys. zł to dużo. Z drugiej strony, przy tak dużej liczbie rowerzystów, to naszym zdaniem kropla w morzu potrzeb. Trzeba dodać, że w obu edycjach budżetu obywatelskiego, mieszkańcy przeznaczyli na potrzeby rowerzystów 0,5 mln zł, czyli ponad 25% ogółu pieniędzy zarezerwowanych na BO. Projekt nie wymaga wielkiego wysiłku. W mieście są już stawiane stojaki, funkcjonuje stacja naprawy rowerów. Podpórki ma już Lublin, więc możemy podejrzeć, jak dobrze je wykonać. Największym wyzwaniem będzie budowa pochylni na osiedlu Wschód, ale z naszych analiz wynika, że jest to wykonalne.

– Projektów dotyczących komunikacji rowerowej w mieście jest więcej. Dwa kolejne zakwalifikowały się do budżetu obywatelskiego. Ile jeszcze trzeba zrobić, żeby sieć ścieżek rowerowych w pełni zadowoliła entuzjastów dwóch kółek?

– Ważne jest wprowadzenie standardów określających, jak przygotowywać inwestycje rowerowe, żeby były bezpieczne. Jeśli rodzice chętnie i bez obaw zaczną puszczać swoje pociechy do szkół rowerem, będziemy już mogli mówić o swego rodzaju sukcesie.

wizualizacja: Świdnik Miasto Dla Rowerów

jmr

Last modified: 22 maja 2020

Zmień język »