Tak dla lotniczego cargo

Autor: |

fot. Port Lotniczy Lublin

Port Lotniczy Lublin wprowadzi usługę w zakresie lotów towarowych. Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał właśnie zgodę na dodatkową działalność lotniska w Świdniku.

– Jestem zdania, że cargo w naszym regionie ma przed sobą dużą przyszłość. Chociażby z tego powodu, że po tej stronie Wisły nie ma lotnisk, które świadczyłyby taką usługę. Jej uruchomienie pozwoli zbudować niezależny filar przychodowy, dywersyfikujący dzisiejsze kanały, które bazują na obsłudze pasażerów. Pandemia pokazała, że brak pasażerów całkowicie paraliżuje lotniska, pozbawiając ich przychodów, natomiast aktywność i to rosnąca, notowana była w obsłudze towarów – mówi Andrzej Hawryluk, prezes Portu Lotniczego Lublin.

Lotnisko ma oferować kompleksową obsługę ładunków lotniczych w zakresie przesyłek importowanych i eksportowanych z i do PLL. Towar przywieziony do portu przejdzie kontrolę bezpieczeństwa i zostanie załadowany do samolotu. Natomiast po przylocie do Świdnika, ładunek zostanie sprawdzony i przygotowany do odbioru.

Spółka rozpoczęła już przygotowania do wdrożenia usługi. Uruchomiono magazyn cargo. W planach jest również dedykowany mu nowoczesny terminal, który ma mieć powierzchnię minimum 2000 mkw. i posiadać pomieszczenia do obsługi towarów specjalnych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, spółka otworzy go jeszcze w tym roku.

Szansa na rozwój

Nowa usługa to szansa na rozwój i aktywizację gospodarczą całego województwa. Dla samego PLL to możliwość pozyskania nowych źródeł przychodów w czasie pandemii.

– Polski rynek lotniczy usług cargo dynamicznie się rozwija, chcemy w nim uczestniczyć. Oferta województwa lubelskiego w międzynarodowej wymianie handlowej to głównie trzy branże: rolno-spożywcza, przemysłowa (maszynowa, motoryzacyjna i lotnicza) oraz drzewno-meblarska. Z punktu widzenia szeroko pojętego transportu lotniczego są to sektory bardzo interesujące z uwagi na właściwości ładunków, począwszy od łatwo psujących się po ładunki wartościowe lub wymagające szybkiego dotarcia do odbiorcy – dodaje Marek Pierściński, dyrektor handlowy PLL.

Port w Świdniku posiada status lotniska międzynarodowego, dostępnego 24 godziny na dobę. Jest wyposażony w urządzenia nawigacyjne ILS kat. 2, które umożliwiają wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych. Może też obsługiwać samoloty do kodu D, wielkości Boeing 767 czy Airbus A310. Dużym atutem jest również bliskość dróg międzynarodowych, ekspresowych oraz kolei, a także sąsiedztwo przejść granicznych i terminali przeładunkowych do Białorusi, Rosji i Ukrainy.

Last modified: 26 stycznia 2021