Szkolna biblioteka powiększyła księgozbiór

Autor: |

O 750 książek wzbogaciła się biblioteka Szkoły Podstawowej nr 3. Wszystko za sprawą Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0., Priorytet 3, z którego udało się pozyskać 12 tys. zł.

Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych ma wspierać szkoły podstawowe w promowaniu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W zadaniach Priorytetu 3 szczególny nacisk położono na budowanie nawyków czytelniczych oraz wzmocnienie aktywności czytelniczej uczniów. Ma temu sprzyjać zwiększenie dostępu do nowości wydawniczych w bibliotekach szkolnych.   

– W tej edycji były dosłownie dwa dni na złożenie wniosku, ale postanowiłyśmy spróbować i udało się. Z Ministerstwa Edukacji i Nauki nasza szkoła otrzymała 12 tys. zł. Gmina Miejska Świdnik wniosła wkład własny w wysokości 20% kwoty kosztów realizacji zadania, czyli 3 tys. zł. Dzięki temu do obu bibliotek (jedna mieści się w budynku, gdzie znajdują się oddziały przedszkolne oraz klasy I-IV, druga w budynku, do którego uczęszczają uczniowie kl. V– VIII – przyp. red.) zakupiłyśmy 750 książek. Nasi czytelnicy mogą korzystać z najnowszych, bardzo ciekawych propozycji rynku wydawniczego – wyjaśnia Bożena Milanowska, która szkolną bibliotekę prowadzi z Małgorzatą Klej.

Umowę w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa podpisano w listopadzie, natomiast przygotowania do udziału w nim biblioteka SP nr 3 podjęła kilka miesięcy wcześniej. W maju bibliotekarki przeprowadziły ankietę pt. „Trójkowe KsiążkoOskary i KsiążkoMaliny”. Uczniowie, nauczyciele i rodzice zaproponowali tytuły, autorów i serie wydawnicze książek, które najbardziej im się podobały i o które należy wzbogacić szkolny księgozbiór. Podawali również pozycje ich zdaniem niewarte przeczytania. Uczniowie sami sporządzali listy lektur mile widzianych na bibliotecznych półkach. Bibliotekarki brały natomiast udział w konferencjach i spotkaniach metodycznych, podczas których wydawnictwa przedstawiały swoje oferty. W ten sposób powstała lista potrzeb.

– Na zakupy miałyśmy około półtora miesiąca – mówi M. Klej. – Wbrew pozorom 15 tys. zł wcale nie jest ogromną kwotą. Zależało nam na książkach, które posłużą przez wiele lat, czyli w twardej oprawie, szytych. Takie kosztują znacznie więcej. Szukałyśmy więc promocji, ale jednocześnie wydawnictw wartościowych, opowiadających o uczuciach, emocjach, problemach dzieci i młodzieży. To bardzo ważne zagadnienia, a uczniowie chętnie sięgają po literaturę na ten temat.

– Starałyśmy się też o pozycje, które same w sobie są dziełami sztuki i zachęcają do czytania – uzupełnia B. Milanowska. – Do naszej kolekcji wyjątkowych książek – między innymi interaktywnych, rozkładanych, czy „Książki z dziurą” – dołączyły kolejne ciekawostki: książka harmonijka, o długości ponad 7 metrów, czy taka, do której czytania potrzebne są kolorowe soczewki, a każda z ilustracji skrywa w sobie trzy „warstwy”.

Szkolne biblioteki wzbogaciły się, między innymi, o: lektury, szczególnie te z nowego kanonu (na przykład „Afryka Kazika”, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”), kolejne tomy bardzo chętnie czytanych przez dzieci serii wydawniczych (na przykład „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”, „Dziennik Cwaniaczka”, „Tomek Łebski”, „Akademia Dobra i Zła”), nowe serie (na przykład „Albert Albertson”, „Dzieci filozofują”, „Smerfy i świat emocji”, „Nelly Rap”, „Enola Holmes”), powieści rysunkowe, nowe tytuły z serii „Wojny dorosłych, historie dzieci”.

– Książki są już wprowadzone do systemu i można je wypożyczać. – informuje M. Klej. – Tylko ostatnia partia publikacji dla dzieci czeka jeszcze na obłożenie. Nowości przyciągają czytelników. Tym bardziej, że wiele z nich zostało zakupionych na wyraźną prośbę uczniów.

– Powiększenie księgozbioru to oczywiście nie jedyne działania, jakie podjęłyśmy. W oparciu o nowości odbyło się już wiele zajęć z uczniami. W ciągu najbliższych miesięcy planujemy kolejne wydarzenia i akcje czytelnicze, między innymi konkursy i wspólne czytanie. Weźmiemy również udział w imprezach ogólnopolskich, promujących czytanie – dodaje B. Milanowska.

Last modified: 14 kwietnia 2022

Zmień język »