Szkoła gotowania

Autor: |

fot. SP nr 4

Kuchnia i przygotowywanie dań to już nie tylko domena dorosłych. Coraz częściej tajniki sztuki kulinarnej zgłębiają najmłodsi. Uczniowie klasy 2a ze Szkoły Podstawowej nr 4, pod opieką wychowawczyni Agaty Gburczyk, stworzyli autorski projekt o nazwie Szkoła Gotowania „Kluski i śniadanie”.

Inspiracją do nauki przyrządzania potraw stały się lekcje dotyczące pozytywnych nawyków żywieniowych oraz przeczytane podczas nich opowiadanie Barbary Gawryluk „Szkoła gotowania”. Uczniowie wymyślili nazwę projektu i pomysł na jego realizację.

– To była bardzo spontaniczna decyzja. Przy okazji omawiania tematyki związanej ze zdrowym stylem odżywiania, dzieci chętnie opowiadały o posiłkach, które spożywają w domu. Pomyśleliśmy, że możemy stworzyć swój projekt dotyczący gotowania. Uczniowie zaproponowali różne pomysły na nazwę, aż w końcu zapadła decyzja, że będzie to Szkoła Gotowania pt. „Kluski i śniadanie” – wyjaśnia Agata Gburczyk.

Projektowe zadanie polegało na przyrządzeniu potrawy, którą dzieci najbardziej lubią. Przejście na zdalne nauczanie trochę utrudniło działania, ale kreatywni drugoklasiści wybrnęli z tej sytuacji doskonale. Do pomocy zaprosili swoich bliskich, a pomysły często czerpali z tradycji rodzinnych. Młodzi kucharze przygotowali dania, których nie powstydziłby się dorosły pasjonat kulinariów. Były to, między innymi: tort warzywny, zupa meksykańska, makaron nadziewany szpinakiem, kotlety z ziemniakami i mizerią, mięsne roladki, pizza oraz spaghetti. Uczniowie piekli też babeczki i ciasta, na przykład z jabłkami. Wykonali również prace plastyczne dotyczące ugotowanych potraw. Powstały rysunki, wyklejanki z papieru i wylepianki z plasteliny. Do niektórych dzieł dołączono przepisy.

– Moi podopieczni podkreślali, że najbardziej podobały im się chwile spędzone wspólnie z rodziną – dodaje wychowawczyni 2a. – Był to cudowny czas, pełen radości, zabawy i uśmiechu. Trudność w realizacji projektu pojawiła się jedynie, gdy trzeba było pokroić cebulę lub inne produkty.

Drugoklasistom tak spodobało się tworzenie autorskich projektów, że już przystąpili do realizacji kolejnego. Nosi nazwę „18 kolorowych historyjek klasy 2a”. Napiszemy o nim niebawem.

aw

Last modified: 4 grudnia 2020