Skrojony na naszą miarę

Autor: |

Mały, cichy, zwrotny, nie plujący spalinami. W sam raz na potrzeby wewnętrznego transportu w mieście wielkości Świdnika, gdzie ulice z reguły nie są zbyt szerokie. W środę przedstawiciele firmy ARP e–Vehicles z Solca Kujawskiego zaprezentowali elektryczny autobus miejski, który chcą zaproponować władzom Świdnika.

– Nasze miasto wciąż się rozwija i coraz bardziej odczuwamy potrzebę uruchomienia prawdziwej miejskiej komunikacji. Pojazd elektryczny doskonale wpisuje się w proekologiczną strategię rozwoju miasta, a jego dodatkowym atutem jest możliwość uzyskania dofinansowania w różnego rodzaju programów ekologicznych. Przy cenie około 1,5 mln zł można uzyskać nawet 70-procentowego wsparcia. Ważna jest również ekonomiczna strona eksploatacji pojazdu, który na kilometrze trasy zużywa energię za 0,5 zł – tłumaczy Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

Prezentowany w Świdniku autobus ma 8 m długości i należy do maluchów wśród autobusów. Mimo to mieści się w nim do 65 osób, co jak na potrzeby miasta wydaje się wielkością optymalną. Po pełnym naładowaniu baterii może przejechać do 140 km. Stworzony do ciężkiej, codziennej eksploatacji Wyposażony jest w klimatyzację, Wi-Fi i porty USB. Spełnia również wymagania do przewozu osób niepełnosprawnych.

– Nasz pojazd ma wiele zalet. Został zaprojektowany w naszej fabryce w Solcu Kujawskim. 60 procent komponentów do jego produkcji pochodzi od krajowych dostawców. Dzięki umieszczeniu baterii w podłodze jest dużo lżejszy od innych autobusów tego typu. W 2019 otrzymał nagrodę z innowacyjność na wystawie w Brukseli. Obecnie zaczynamy dużą akcję promocyjną na terenie całego kraju. Samorządy zachęcają do tego rozwiązania zarówno walory techniczne, ekologia, stosunkowo niski koszt zakupu i niewielkie koszty eksploatacji, która może potrwać nawet kilkanaście lat – mówi Piotr Bewziuk, dyrektor sprzedaży w ARP E-Vehicles.

Przedstawiciele ratusza coraz częściej mówią o planowanych zmianach w komunikacji miejskiej. Z konkretnymi propozycjami czekają do zakończenia budowy dworca przesiadkowego i drugiego etapu al. NSZZ „Solidarność”. Obie inwestycje będą gotowe jeszcze w tym roku. Nowy system miałby zakładać utworzenie linii wewnętrznej, która dojeżdżałaby również w dalsze zakątki miasta. Pasażerowie mogliby nią dojechać do dworca przesiadkowego, w sąsiedztwie stacji kolejowej Świdnik Miasto i stąd kontynuować dalszą podróż. We wprowadzeniu planowanych zmian zapewne pomogłoby dofinansowanie z funduszy norweskich, o które starają się urzędnicy. Wśród wpisanych do wniosku przedsięwzięć jest również zakup elektrycznego pojazdu.

Last modified: 12 marca 2021