Oddziaływanie na zmysły

Autor: |

Fot. SP nr 5 w Świdniku
W Szkole Podstawowej nr 5 działa sala relaksacji. Powstała z inicjatywy zespołu ds. integracji, a jej zadaniem jest, między innymi, umożliwienie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poznawania świata za pomocą wszystkich zmysłów.

– Do naszej placówki uczęszczają dzieci, które czasami muszą na chwilkę wyjść z lekcji, posiedzieć w miejscu, gdzie mogą odreagować napięcie, zrelaksować się. Każde wycisza się przez inne bodźce, dlatego w sali zgromadziłyśmy przedmioty oddziałujące na wzrok, słuch, smak i dotyk – wyjaśniają Marta Kubiak i Karolina Bzowska z zespołu ds. integracji. Dodają: – W salce prowadzimy też zajęcia rewalidacyjne. Mimo tego, że nie ma ławki szkolnej, przemycamy elementy dydaktyczne. Odchodzimy od kart pracy na rzecz wykorzystywania wszystkich zmysłów – dodaje K. Bzowska.

W zaciemnionym pomieszczeniu znalazły się materace, poduchy i mała kanapa. Jest wyposażone w pomoce sensoryczne: kolumny wodne, gniotki, zestaw do treningu zapachowego, bingo słuchowe, gry planszowe, na przykład EgoEmocje i Dixit, sznurki do splatania, lustra, powierzchnie z cekinami, tablety świetlne.

– Chciałyśmy, aby sala różniła się od klasy lekcyjnej – mówi M. Kubiak. – Nie wstawiłyśmy biurka, ławek, krzeseł, tablic interaktywnych. Zależało nam, by oprócz wyciszenia i relaksu, można tu było budować relacje i związki międzyludzkie, integrować się.

Jak podkreślają obie panie, projekt cały czas się rozwija. Planowany jest zakup kolejnych pomocy, na przykład projektora i tablicy manipulacyjnej, czyli płyty z przymocowanymi przedmiotami codziennego użytku – klamki, zamka, guzików, która usprawnia małą motorykę.

Zadowolenia z powstania sali nie ukrywa Tomasz Szydło, dyrektor SP nr 5: – Mamy klasy z oddziałami integracyjnymi i wielu uczniów z różnymi dysfunkcjami. Staramy się zapewnić im oraz oczywiście naszym pozostałym podopiecznym jak najlepsze warunki do nauki i rozwoju. Dba o to również znakomita kadra. Projekt spotkał się z wielkim zainteresowaniem całego środowiska szkolnego. Myślę, że jak najlepiej wykorzystaliśmy środki z budżetu państwa, dedykowane na wyposażenie takich pomieszczeń.

Last modified: 26 lutego 2021