Niewyraźną firmę wyleczą reklamą

Autor: |

fot. z archiwum rozmówcy

Tak brzmi motto Pogotowia Reklamowego, zajmującego się projektowaniem i wykonywaniem reklam dla małych i dużych przedsiębiorstw. Firma działa w Świdniku od niespełna roku, a jej prace zdobią już wiele lokalizacji. Rafał Sołtan, właściciel „pogotowia”, opowiedział o swojej działalności, klientach oraz o tym, jak wykorzystać elementy możliwe do wykonania przez firmę reklamową w domowym zaciszu.

– Pogotowie Reklamowe to… zgrany duet.

– Tworzymy go razem z Sylwią. Każde z nas ma swoje obowiązki. Ona zajmuje się działem pracowni. Jest bardzo zdolna i energiczna, obsługuje też maszyny wielkoformatowe. Ja natomiast odpowiadam za kontakt z klientem, projektowanie i zarządzenie firmą. Oczywiście pomagam również przygotowywać materiały reklamowe. Współpracujemy także z kilkoma firmami w kwestiach montażowych.

– Nazwa Waszej firmy nawiązuje do służb ratunkowych. W pewnym sensie jesteście ratunkiem dla innych przedsiębiorców.

– Można tak powiedzieć. Kiedyś, podczas rozmowy, padło takie żartobliwe stwierdzenie, że powinniśmy założyć pogotowie reklamowe. Tak się też stało. Było to naszym wielkim marzeniem. Mimo że jesteśmy nowi na rynku, mamy spore doświadczenie. Tworzenie reklamy jest naszą pasją, a czy może być lepsze połączenie niż pasja i praca?

– Działalność rozpoczęliście kilka miesięcy temu.

– Wystartowaliśmy w grudniu 2019 roku, aczkolwiek firma zaczęła w pełni funkcjonować w marcu 2020 r. Wpłynął na to remont lokalu, który wykonaliśmy we własnym zakresie. Dodatkowo, ówczesna sytuacja, z którą wszyscy musieliśmy się zmierzyć spowodowała, że nie wszystko udało się zorganizować w jednym czasie.

– Marzec na pewno był trudnym miesiącem na rozpoczęcie biznesu.

– Przyznam szczerze, że jeśli chodzi o prowadzenie działalności i ilość klientów, byłem dość pozytywnie zaskoczony. Zauważyłem, że dużo firm nie czeka na dalszy rozwój sytuacji, tylko stara się działać możliwie normalnie. Dzięki temu możemy pochwalić się już pewną bazą kontrahentów.

– Część firm zaczęła intensywniej promować się w Internecie. Czy ten ruch nie odbił się negatywnie na Waszej branży?

– Faktycznie, jeśli chodzi o mniejsze działalności zauważyłem, że rzadziej decydują się na reklamę konwencjonalną. Wiemy, że borykają się teraz z dużymi problemami, dlatego zamiast tradycyjnej formy promocji wybierają, na przykład media społecznościowe. Duże przedsiębiorstwa jakoś sobie radzą i próbują normalnie funkcjonować. Mimo wszystko, w porównaniu do poprzednich lat, widać różnicę.

– Czym wyróżniacie się spośród innych firm z branży?

– Najważniejsza jest dla nas jakość wykonanych reklam i klient. Chcemy, by czuł się tu jak najlepiej, tak jak w domu oraz, by niczym nie musiał się przejmować. Osoba, która podejmie z nami współpracę, może być pewna, że wszystkim się zajmiemy. Dobierzemy rozsądny materiał oraz najlepszą metodę produkcji i poinformujemy o naszej propozycji. Do klienta należy wyłącznie akceptacja projektu oraz planowanego kosztorysu.

– Klienci przychodzą z własnymi pomysłami czy zdają się na Wasze propozycje?

– Z tym bywa naprawdę różnie. Gdy klient rozpoczyna działalność, konieczne jest stworzenie wszystkiego od początku. W takim wypadku faza projektowa bywa najdłuższym etapem realizacji, chociaż często bardzo szybko udaje nam się trafić w wizję klienta. Współpracujemy również z firmami, które posiadają już swoją identyfikację wizualną. Realizacja najczęściej opiera się wtedy na dopasowaniu projektów do danego wymiaru, a w dalszej kolejności wykonaniu elementów reklamowych.

– W ten sposób stajecie się częścią historii danej firmy.

– Jak najbardziej. Każdy z projektów zachowujemy. Dzięki temu, zawsze możemy powrócić do wykonanej reklamy, bądź na jej podstawie stworzyć kolejne. Przy dłuższej współpracy również staramy się proponować pewne zmiany, które naszym zdaniem urozmaicą grafikę.

– Jakie zadania mogą zlecić Wam klienci?

– Mamy szeroki zakres usług. Od materiałów poligraficznych, na przykład wizytówki, ulotki i plakaty, poprzez szyldy, materiały typu rollupy czy x-banery albo ścianki wystawiennicze. Zajmujemy się również aplikacją grafik na samochodach oraz łodziach czy awionetkach. Ostatnio mieliśmy bardzo dużo realizacji, które pozwalają zmienić wygląd pojazdu. Przed nami kolejne wyzwania. Wiele osób myśli, że firmy takie, jak nasza, zajmują się tylko szeroko pojętą reklamą. Zdradzę jednak, że wykonujemy też elementy dekoracyjne. Osoba prywatna może zamówić coś, co pozwoli jej zmienić wystrój wnętrza, na przykład fototapetę, grafikę na szafę, do kuchni bądź ornamenty zdobiące lustra lub szyby.

– Który z projektów utkwił Panu najbardziej w pamięci?

– Mam kilkuletnie doświadczenie, więc wykonałem już wiele zleceń. Każde jest wyzwaniem i przynosi sporo radości. Każdy projekt jest istotny. Największą satysfakcję daje mi jednak świadomość, że klientowi podoba się to, co przygotowaliśmy. Ciężko odpowiedzieć na to pytanie. Uchylając rąbka tajemnicy, w niedługim czasie będziemy wykonywać dwa bardzo ciekawe projekty, ale co dokładnie, to okaże się na naszym profilu na Facebooku.

– Czy istnieje zadanie, którego nie chcielibyście się podjąć?

– Staramy się być neutralni, więc de facto nie ma takiego zlecenia. Jeżeli jednak byłoby coś, co wykracza znacząco poza granice dobrego smaku, wtedy niestety musielibyśmy odmówić realizacji.

– O co najczęściej pytają klienci?

– O ogólnie pojętą reklamę. Moim zadaniem jest uświadomienie im, czego potrzebują. Wielokrotnie zdarzało się już, że po rozmowie i zbadaniu faktycznego zapotrzebowania, wykonywaliśmy zupełnie inne elementy niż zakładane na początku. Bardzo często mamy również pytanie o konkretny materiał reklamowy.

– Na co zwracać uwagę, podczas wyboru firmy reklamowej?

– Zawsze warto przejrzeć stronę usługodawcy, wejść na jego Facebooka, poczytać o tym, w czym się specjalizuje i z czego są zadowoleni inni ludzie. Zauważyłem, że bardzo dużą rolę w podjęciu decyzji o wyborze firmy reklamowej pełni również polecenie jej przez kogoś zaprzyjaźnionego.

– Ile czasu zajmuje realizacja projektu?

– Są takie, jak na przykład plakaty wielkoformatowe, banery czy naklejki, które możemy przygotować szybko. Wystarczy, że rano otrzymamy plik i jeszcze tego samego dnia można odebrać zamówienie. Dysponujemy własnymi maszynami, które pracują praktycznie 8 godzin dziennie. Są jednak takie elementy, które wymagają dłuższego terminu wykonania. Zawsze informujemy o tym naszych klientów.

– Jakie macie plany na przyszłość?

– Chcemy rozbudować firmę, park maszyn oraz udoskonalać technologię produkcji. Cały czas usprawniamy również wewnętrzny proces realizacji zleceń. Zobaczymy na ile sytuacja pozwoli, ale na pewno będziemy myśleć o zatrudnieniu nowych pracowników, bo już w tym momencie zdarza się, że ich nam brakuje.

– Jak się z Wami kontaktować?

– Najszybciej dzwoniąc pod nr tel. 730 218 999. Można też napisać na adres info@pogotowie-reklamowe.com albo przyjść do biura, które mieści się przy ul. Okulickiego 8H. Jest otwarte od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-16.00. Niedługo ruszy też nasza strona internetowa, która będzie dostępna pod adresem www.pogotowie-reklamowe.com.

Agata Flisiak

Last modified: 6 listopada 2020