Nietrafiona inwestycja

Autor: |

Mieszkanka Świdnika, chcąc w łatwy sposób zarobić pieniądze, zainwestowała na międzynarodowych rynkach wymiany walut i padła ofiarą oszusta. Kobieta straciła w ten sposób ponad 77000 zł.

Na początku września świdniczanka odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika biura maklerskiego jednego z banków, która namawiała ją do założenia konta inwestycyjnego.

– Początkowo kobieta odmawiała, jednak konsultant dzwonił do niej wielokrotnie przedstawiając fachową wiedzę w temacie. W czasie rozmowy tłumaczył na czym polegają inwestycje i przekonywał, że ryzyko jest minimalne, a możliwość zarobku bardzo duża – mówi asp. Elwira Domaradzka, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Świdniku.

Świdniczanka dała się przekonać i przelała pieniądze na konto inwestycyjne. Na telefonie i komputerze zainstalowała też polecone aplikacje.

– Dopiero, gdy makler polecił jej wpłacenie dużej kwoty we wpłato macie jako zabezpieczenie środków na koncie, kobieta zorientowała się, że ma do czynienia z oszustem. Okazało się, że odzyskanie zainwestowanych pieniędzy jest niemożliwe – dodaje st. asp. E. Domaradzka.

Mundurowi radzą:

Jeśli przeczytasz artykuł czy post w mediach społecznościowych lub skontaktuje się z Tobą osoba, która proponuje:

  • szybki i wysoki zysk dzięki inwestycji w kryptowaluty lub na rynku Forex;
  • instalację aplikacji na telefonie lub komputerze, która ma posłużyć do zakupu kryptowaluty lub wykonania operacji na rynku Forex;
  • wsparcie w inwestycjach i obsłudze aplikacji przez „analityka”, którzy zadzwoni do Ciebie i udzieli pomocy, zastanów się, zachowaj zdrowy rozsądek i ostrożność.

Komenda Główna Policji i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zalecają:

  • Zapoznaj się z informacjami KNF i NBP, które dotyczą inwestowania w kryptowaluty – link: https://uwazajnakryptowaluty.pl/;
  • Sprawdź wiarygodność podmiotu. Zweryfikuj opinie w Internecie, np. w połączeniu ze słowem „oszustwo” lub „scam”. Nie poprzestawaj na jednej stronie z opiniami;
  • Sprawdź, czy instytucja – „broker” znajduje się na liście ostrzeżeń KNF – link: https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/ostrzezenia_publiczne;
  • Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej;
  • Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych;
  • Nie przesyłaj nikomu skanów swojego dowodu osobistego;
  • Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których logujesz się do bankowości elektronicznej;
  • Jeśli otrzymasz przelew od nieznanego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie.

Jeżeli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa skontaktuj się ze swoim bankiem oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policji.

Last modified: 14 października 2021

Zmień język »