Nie zapominają o autyzmie

Autor: |

Fot. Happening uliczny „Idź, maszeruj dla Autyzmu” – 2019 rok
Dziś obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Pomimo pandemii koronawirusa, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy pamięta o tym wyjątkowym wydarzeniu.

2 kwietnia na stałe wpisał się do kalendarza Świdnika. Co roku, na ulice miasta wychodzili najmłodsi, solidaryzując się w ten sposób z osobami dotkniętymi autyzmem. Dzieci chętnie brały udział w happeningu „Idź, maszeruj dla Autyzmu”, na którym nie brakowało niebieskich balonów, ubrań, chorągiewek i transparentów. Niestety obecna sytuacja nie pozwala w pełni świętować tego dnia. Tak jak rok temu, obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu zostaną przeniesione do sieci.  

 – Na naszym profilu na Facebooku będziemy publikować wspomnienia z poprzednich lat. W ośrodku rozstawiliśmy roll’upy informujące. Przy fontannie, dzięki uprzejmości Pegimeku, zawiesiliśmy baner „Świdnik dla autyzmu”. Oprócz tego, nasi uczniowie z autyzmem przygotowali życzenia świąteczne z wykorzystaniem metod alternatywnej komunikacji – mówi Elżbieta Krupa, dyrektor SOSW.

Placówka poleca również przeczytanie książki „Autyzm w czasie pandemii”. Skierowana jest ona w szczególności do osób, które opiekują się lub pracują z osobami dotkniętymi autyzmem.

– Autorami poszczególnych rozdziałów publikacji są światowej sławy eksperci. Książka obejmuje wskazówki, porady i podpowiada jak radzić sobie w tej trudnej i niespodziewanej sytuacji. Czytelnik znajdzie w niej, na przykład, pomysły na zabawy sensoryczne, które pomagają dzieciom znosić lepiej zamknięcie w domu. Oprócz tego, są tam pandemiczne historyjki czy podpowiedzi jak realizować w domu naukę zdalną. Książka odpowiada wprost na bieżące pytania i potrzeby rodzin, w których jest osoba z autyzmem – dodaje E. Krupa.

W lekturze znajdziemy takie rozdziały, jak: „COVID-19 a autyzm” – Tony Attwood, „Klub historyjek pandemicznych” – Carol Gray, „Temple w izolacji” – Temple Grandin, „Zabawy sensoryczne pomagające dzieciom radzić sobie z zamknięciem w domu” – Carol Stock Kranowitz, „Aktywności według Sher” – Barbara Sher, „13 kroków, które należy wykonać, gdy przywódcy nie spełniają oczekiwań” – Ellen Notbohm, „Jak sobie radzić w izolacji” – Sean Barron, „Edukacja domowa i praca domowa – jak je realizować bez problematycznych zachowań” – Sheila Wagner, „Narzędzia do radzenia sobie ze stresem” – Raun Melmed, „Radzenie sobie z nową normalnością” – Jed Baker oraz „Organizacja warunkuje lepsze zachowanie” – Jim Ball.

Last modified: 2 kwietnia 2021