Na rowerze po gładkim

Autor: |

W miniony poniedziałek ruszyła gruntowna modernizacja jednego z najstarszych traktów pieszo-rowerowych w Świdniku, biegnącego wzdłuż ul. Wojska Polskiego. Realizację zadania, na które premier przyznał dotację ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 899 277 zł, przewidziano na lata 2023/2024. Całkowita wartość projektu to 1 124 097 zł, środki własne – 224 819 zł.

Od wielu lat miasto rozbudowuje sieć miejskich ciągów rowerowych. Dzisiaj ma ją, proporcjonalnie do wielkości miasta, jedną z najbardziej rozwiniętych w kraju. Na koniec 2023 roku jej długość wynosiła 19,9 km. Wraz ze ścieżkami zbudowanymi przez innych zarządców dróg mamy ich już około 31,9 km.

– Świdnik świetnie nadaje się do organizowania komunikacji rowerowej. Mają na to wpływ jego kompaktowa i w zasadzie płaska powierzchnia oraz zwarta zabudowa. Nie ma przeszkód w postaci przepływających przez środek miasta rzek, torów kolejowych czy obecności jezior. W zasadzie można powiedzieć, że szkielet komunikacji rowerowej mamy już gotowy i wygląda on naprawdę solidnie. W najbliższym czasie zainicjujemy kolejny etap – uzupełnianie braków. Będzie on polegał, między innymi, na połączeniu miejskiej sieci rowerowej z systemem Lublina. Mamy już koncepcję budowy traktu rowerowo-pieszego wzdłuż al. Jana Pawła II. W dalszej kolejności powstanie trasa równoległa do ulicy Dworcowej. Ścieżki rowerowe powstały lub mają w niedalekiej przyszłości powstać, ewentualnie zostać poddane remontom  również przy kolejnych ulicach: Sąsiedzkiej łączącej al. Lotników Polskich z ul. Chryzantemową, wzdłuż ulic Chryzantemowej, Wiejskiej, Turystycznej i Skośnej, łączniku od tunelu PKP przy targu do ul. Fabrycznej, ul. L. Kaczyńskiego od Armii Krajowej do Działkowca, ul. Dywizjonu 303, Żwirki i Wigury. Będą to ważne elementy realizowanej przez miasto transformacji energetycznej przez zastępowanie ruchu opartego na pojazdach spalinowych ekologicznymi środkami transportu – tłumaczy Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

Na pierwszy rzut oka poddawany remontowi ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Wojska Polskiego nie prezentuje złego stanu technicznego, jednak planowany remont podąża za obecnymi trendami budowy tego rodzaju szlaków komunikacyjnych, polegającymi na wykonywaniu nawierzchni pasa rowerowego z mieszanki bitumicznej zamiast kostki. Stosowanie tej technologii specjaliści od komunikacji rowerowej uzasadniają tak zwanym „wskaźnikiem maślanym”. Jego podstawą jest żartobliwe z pozoru pytanie, ile metrów trzeba przejechać rowerem po kostce brukowej, żeby ubić śmietanę na masło. Wiąże się z tym jeszcze jedna ciekawostka. Otóż część rowerów i hulajnóg 4 generacji wyposażona jest w GPS oraz żyroskopy, pokazujące położenie obiektu w przestrzeni. Jazda po kostce powoduje, że żyroskop drga. Jeśli drga żyroskop, to drga również ciało osoby przemieszczającej się rowerem albo hulajnogą, na czym cierpią jej kręgosłup, nadgarstki, łokcie i barki.

Last modified: 11 marca 2024

Zmień język »
Skip to content