Już za kilka miesięcy na terenie Portu Lotniczego Lublin w Świdniku rozpocznie się budowa terminalu cargo. Nowoczesna hala magazynowo-przeładunkowa ma mieć blisko 2 tys. mkw. powierzchni i dedykowane pomieszczenia do obsługi towarów specjalnych. Koszt inwestycji to 17,8 mln zł.
– Zgodnie z podpisaną już umową z wykonawcą, szacowany czas prac projektowych i budowlanych to 18 miesięcy. Jak tylko wykonawcy otrzymają pozwolenie, budowa ruszy. Liczymy, że z początkiem lata – mówi Andrzej Hawryluk, prezes Portu Lotniczego Lublin.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Zakład Budowlano-Sprzętowy Jacek Krzysiak Sp. z o. o. z Łęcznej oraz Eleenergia Sp. z o. o. z Lublina. Ich zadaniem będzie postawienie hali magazynowo-przeładunkowej, ale także wybudowanie budynku biurowego oraz placu manewrowego wraz z drogą dojazdową i chodnikami.
Inwestycja otworzy nowe możliwości rozwoju i aktywizacji gospodarczej województwa lubelskiego. To także szansa dla lotniska na pozyskanie nowych źródeł przychodu.
Świdnicki port będzie obsługiwać RFS (Road Feeder Service), czyli transport towaru lotniczego ciężarówkami do samolotu na innym lotnisku. Konieczne będzie więc sprawdzenie towaru pod względem bezpieczeństwa. Takie działanie również będzie wykonywane w terminalu cargo.
– Transport lotniczy cargo to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi transportu w Polsce, z ogromnymi możliwościami rozwoju w przyszłości. Mając na uwadze inwestycje infrastrukturalne zarówno drogowe, jak i kolejowe oraz brak portu cargo z prawdziwego zdarzenia po tej stronie Wisły, rola takiej inwestycji w województwie lubelskim jest nie do przecenienia. Nowy terminal będzie ważnym elementem w łańcuchu transportowym w tej części naszego kraju – dodaje A. Hawryluk.
Port podkreśla, że możliwość wysyłania towarów bezpośrednio ze Świdnika jest atutem dla lokalnych przedsiębiorców, eksportujących swoje produkty do innych krajów. Lotnisko ułatwia również import przesyłek, które mogą zostać odprawione celnie i odebrane lokalnie.
Świdnicki port ma status lotniska międzynarodowego, które jest dostępne przez całą dobę. Obiekt jest wyposażony w urządzenia nawigacyjne (ILS kat. 2), umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych. Może obsługiwać samoloty do kodu D, czyli wielkości samolotów typu Boeing 767 czy Airbus A310. Ponadto, lotnisko jest świetnie skomunikowane z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych oraz z koleją. Dodatkowym atutem jest lokalizacja przy wschodniej granicy Unii Europejskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie najważniejszych przejść granicznych.
Last modified: 10 marca 2023