Licealiści w gronie laureatów

Autor: |

Uczniowie I LO, Maciej Miszkurka z klasy językowej IIC4 oraz Kacper Walczak z kl. II B4 humanistycznej, zajęli pierwsze i drugie miejsca w „Historycznych Warsztatach E-learningowych”, organizowanych przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

Wygrana upoważnia ich do podjęcia studiów na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego UP JPII. Laureaci są podopiecznymi Tomasza Kasperka, nauczyciela historii w „Bronku”. To właśnie on rozpropagował informację o konkursie na internetowej stronie szkoły.

Uczniowie wybierali minimum dwa spośród pięciu modułów, które najbardziej ich zainteresowały. Mieli dostęp do zamieszczonych na platformie materiałów dydaktycznych (tekstów, filmów, prezentacji, quizów, itp.). Co tydzień otrzymywali kolejne materiały, do niektórych były dołączone testy do wykonania. Ostatecznie, do końca kwietnia musieli rozwiązać wszystkie zadania konkursowe. Po pierwszym podliczeniu punktów nie udało się wyłonić zwycięzców. 17 maja została zorganizowana runda dodatkowa dla osób z najwyższym wynikiem.

– Zagadnienia nie należały do łatwych, ale też nie były zbyt trudne dla kogoś, kto interesuje się historią – podkreślają uczniowie.

Kacper wybrał tematy „Od Kościuszki do Piłsudskiego – śladami niepodległości w Krakowie” oraz „Aby wygrać, trzeba grać! O tym, w co grano na przestrzeni dziejów”.

– Pierwszy temat jest bliski moim zainteresowaniom. Drugi – kompletnie nieznany, więc pomyślałem, że warto nadrobić zaległości – tłumaczy swój wybór Kacper.

Maciek również zdecydował się na motyw Piłsudskiego i Kościuszki. Kolejny wybrany przez niego moduł miał tytuł „Bogacze, awanturnicy, mecenasi – panowie na polskich zamkach”.

– Interesuje mnie temat odzyskania przez Polskę niepodległości. Poza tym, lubię historię regionalną i uznałem, że nadarzyła się dobra okazja, aby poszerzyć ten odcinek wiedzy – wyjaśnia Maciek.

– Chłopcy przygotowywali się do konkursu samodzielnie – dodaje Tomasz Kasperek. – Byłem o nich spokojny. Od początku nauki w liceum aktywnie uczestniczą we wszelkich turniejach. Kacper, jako pierwszoklasista, zajął w ubiegłym roku wysokie miejsce w okręgowym etapie olimpiady historycznej. Tym razem szczególnie warto było poświęcić swój czas, bo czekała bardzo atrakcyjna nagroda – indeksy na uczelnię UP JPII.

– Indeksy oraz sprzęt elektroniczny – uzupełnia Maciek. – Nagrody bardzo nas ucieszyły. Chociaż nie wierzyłem, że wygram. Chciałem po prostu się sprawdzić.

Czy uczniowie „Bronka” dołączą w niedalekiej przyszłości do krakowskich żaków?

– Wszystko zależy od wyników na maturze. Na pewno rozważamy taką ewentualność – dodają licealiści.

Dla wielu dzisiejszych nastolatków historia nie jest atrakcyjnym przedmiotem. Kojarzy się z długim ślęczeniem nad zakurzonymi księgami. Licealiści zdecydowanie nie podzielają tej opinii.

– Bardzo nas ciekawi, jak wyglądał świat dwieście czy trzysta lat temu. Jak wyglądali i żyli ówcześni ludzie. Z jakimi problemami musieli się mierzyć. Niektóre wydarzenia są tak pasjonujące, że rozpalają ciekawość bardziej niż kinowa czy literacka fikcja. Poza tym, wiedza historyczna obecnie nie jest dostępna wyłącznie na stronach zakurzonych ksiąg. Jest wszechobecna, choćby w grach komputerowych, filmach czy na serwisach internetowych – tłumaczą chłopcy.

Po koniec czerwca młodzi historycy mają w planach debatę historyczną, organizowaną m.in. przez lubelski oddział Instytutu Pamięci Narodowej.

– Weźmie w niej udział kilka szkół, w tym nasza. W przyszłym roku czeka nas kolejna olimpiada historyczna. Maciek i Kacper, jako weterani, będą mogli sprawdzić się po raz kolejny. Na pewno nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa – dodaje T. Kasperek.

słs

Last modified: 4 czerwca 2021