Lekcja na dwóch kółkach (foto)

Autor: |

Najpierw przypomnienie, jak bezpiecznie korzystać z infrastruktury rowerowej, a potem sprawdzenie wiedzy na ulicach Świdnika. Tak wyglądały dzisiejsze zajęcia praktyczne z edukacji rowerowej, w których wzięli udział uczniowie Szkół Podstawowych nr 4 i 5.

Lekcje na dwóch kółkach odbyły się w ramach projektu „Lubelskie rowerem – bezpieczne droga do szkoły”. Realizuje je Fundacja Mobilności Aktywnej z Lublina, ze środków Programu Funduszy Inicjatyw Obywatelskich na lata 2021-2030. Spotkania ruszyły we wrześniu. Uczestniczy w nich 1500 uczniów z klas 4-8 szkół podstawowych, z 8 miast województwa lubelskiego. Są to: Zamość, Chełm, Świdnik, Biłgoraj, Kraśnik, Lubartów, Puławy oraz Kazimierz Dolny.

– Projekt jest elementem kampanii „Edukacja Rowerowa 2.0”. Jego celem jest zwiększanie wiedzy, umiejętności oraz świadomości dzieci i młodzieży w zakresie ruchu rowerowego i bezpiecznej jazdy. Oprócz zajęć teoretycznych w szkołach, uczniowie sprawdzają się też w praktyce. Ci, którzy posiadają karty rowerowe, wyjeżdżają z nami na ulice Świdnika. Ćwiczymy różnego rodzaju zachowania, omawiamy sytuacje na drodze i przepisy prawa w praktyce. Tak naprawdę robimy coś, czego nie ma w polskim systemie. To jeden z niewielu tego typu programów praktycznych w kraju – mówi Aleksander Wiącek z Fundacji Mobilności Aktywnej w Lublinie.

– Moglibyśmy porównać to do poruszania się kierowców samochodów. Robiąc prawo jazdy, w ramach zajęć praktycznych, uczą się jeździć po mieście. Tego ważnego elementu ciągle brakuje w nauce jazdy na rowerach. Wypełniamy tę lukę, żeby osoby, które poruszają się jednośladami, były bardziej czytelne w ruchu drogowym i żeby w ten sposób zmniejszyć ryzyko wypadków – wyjaśnia Maciej Lubaś, prezes Stowarzyszenia Świdnik Miasto dla Rowerów.

Inicjatywę lubelskiej fundacji udało się połączyć z projektem Stowarzyszenia Świdnik Miasto Dla Rowerów pt. „Organizacja zajęć sportowych zachęcających mieszkańców do aktywnego i bezpiecznego poruszania się rowerami”, finansowanego przez Gminę Miejską Świdnik.

– Każdy, kto chciał wziąć udział w naszym projekcie, mógł to zrobić w ramach warsztatów zorganizowanych podczas Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Nie ukrywam, że pogoda niesprzyjała. Dwukrotnie musieliśmy odwołać zajęcia i znaleźć sposób na ich przeprowadzenie. W międzyczasie okazało się, że Fundacja Mobilności Aktywnej realizuje projekt edukacji rowerowej. Postanowiliśmy je połączyć – opowiada M. Lubaś. Dodaje: – Być może nie jestem obiektywny, ale Aleksander, który po raz pierwszy od dłuższego czasu odwiedził dziś Świdnik, powiedział, że otoczenia szkół przypominają już rozwiązania holenderskie. Dają duże poczucie bezpieczeństwa dla mieszkańców i dzieci. To dzięki temu z roku na rok rośnie liczba osób, które wybierają rowery lub hulajnogi jako środek transportu.

Podczas spotkania uczniowie „Czwórki” i „Piątki”, którzy posiadają kartę rowerową, mogli nie tylko „na sucho” sprawdzić, czy pamiętają jak zasygnalizować innym uczestnikom ruchu drogowego, że chcą skręcić w prawo albo upewnić się, że z bocznej ulicy nie wyjeżdża samochód. Pod opieką doświadczonych rowerzystów wyruszyli na przejażdżkę ulicami miasta.

– Jeżdżąc z uczniami obserwujemy, że jest jeszcze dużo do zrobienia, jeśli chodzi o ich umiejętności, zachowanie oraz ocenę zagrożeń na drodze. W tym celu przeprowadzamy ćwiczenia indywidualne. Jadąc w grupie, zatrzymujemy się na skrzyżowaniach równorzędnych czy podporządkowanych.

Uczestnicy przejazdu, po wcześniejszych instrukcjach z naszej strony, muszą sami wykonać pewnego rodzaju ćwiczenia.  Obejrzeć się, wystawić rękę, zająć właściwą pozycję na drodze, upewnić, że jest bezpiecznie, ustąpić pierwszeństwa i dopiero potem wykonać manewr. W naszej ocenie powtórzenie go kilkakrotnie przynosi dobry skutek – wyjaśnia A. Wiącek.

Zajęcia chwalą również dyrektorzy szkół.

– Chciałbym podziękować panom Maćkowi i Olkowi za stworzenie nam możliwości udziału w takich lekcjach. Mają naprawdę wiele zalet. Przede wszystkim, pozwalają dzieciom sprawdzić się w rzeczywistych warunkach. W naszej szkole, w klasach czwartych organizowane są spotkania na terenie miasteczka rowerowego. Tam uczniowie szkolą swoje umiejętności, ale tu mogą się przekonać, czy je przyswoili – mówi Tomasz Szydło, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5.  

Świdnik jak Holandia

Na początku października poznaliśmy wyniki Badania Klimatu Rowerowego 2020, czyli rankingu samorządów przyjaznych rowerzystom. W kategorii „Najlepszy wynik”, w grupie miejscowości do 50 tys. mieszkańców drugie miejsce zajął Świdnik.

– Drugie miejsce wśród miast podobnej wielkości jak nasze, to duży sukces – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika. – Cieszymy się tym bardziej, że w badaniu wzięły udział osoby zainteresowane, które na co dzień korzystają z tego środka lokomocji. Ich pozytywna opinia jest dla nas ważna. Wyniki rankingu stanowią także odzwierciedlenie miejskich inwestycji w infrastrukturę rowerową. Świdnik jest już znakomicie skomunikowany. Jest dużo ścieżek, działa rower miejski, a wciąż chcemy dodawać kolejne połączenia. Współpracujemy ze stowarzyszeniami rowerowymi, na bieżąco konsultując z ich przedstawicielami powstawanie nowych dróg dla jednośladów i rozmawiając o istotnych dla nich sprawach. Jest jeszcze nad czym pracować, bo w przyszłości można przecież pokusić się o pierwsze miejsce w rankingu.

Ze współpracy z miastem cieszy się również Stowarzyszenie Świdnik Miasto Dla Rowerów.

– Staramy się przyglądać wszystkim projektom tak, by wprowadzane w nich rozwiązania dla rowerzystów posłużyły jak najdłużej. Dlatego tak ważne jest, by urzędy i grupy użytkowników danych inwestycji ze sobą współpracowały i szukały jak najlepszych rozwiązań. Cieszymy się, że to, o co staraliśmy się, najpierw jako Świdnicka Masa Krytyczna, a teraz jako Stowarzyszenie Świdnik Miasto dla Rowerów, nabiera kształtów – dodaje M. Lubaś.

« z 2 »

Last modified: 20 października 2021

Zmień język »