Podczas konferencji Samorządów Przyjaznych Życiu, która odbyła się w Gdańsku, ogłoszono wyniki Badania Klimatu Rowerowego 2020, czyli rankingu samorządów przyjaznych rowerzystom. W kategorii „Najlepszy wynik”, w grupie miejscowości do 50 tys. mieszkańców drugie miejsce zajął Świdnik.
Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Jest ono realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA), w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy. Wyniki umożliwią stworzenie obrazu sytuacji rowerzystów, dając wsparcie argumentom na rzecz poprawy warunków jazdy jednośladem i jakości przestrzeni publicznych.
Narzędziem badania była ankieta w wersji on-line, zawierająca 27 pytań podzielonych na 5 obszarów tematycznych: Rower i klimat ruchu drogowego, Wartościowanie korzystania z rowerów, Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów, Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem.
Świdnik przystąpił do badania z inicjatywy Stowarzyszenia Świdnik Miasto dla Rowerów. W ankiecie wzięło udział 178 osób, na co dzień poruszających się jednośladami. 66% z nich należało do grupy wiekowej 30-49 lat. 57% stanowili mężczyźni.
Średni wynik badania wyniósł 2,75 (wyprzedziło nas Mielno, które uzyskało średnią 2,58), przy skali oznaczającej 1 jako ocenę najwyższą, a 6 najniższą. Przykładowe odpowiedzi: 33% respondentów przyznało 1 za „podejmowanie wysiłków na rzecz rozwoju korzystania z rowerów”, 38% przyznało 2. Tylko 1% badanych uznał (przyznając 6), że „na rzecz rozwoju korzystania z rowerów nie zrobiono nic”. 25% użytkowników jednośladów stwierdziło, dając 1, że „drogi i ścieżki rowerowe są wygodne, szerokie i pozwalają na łatwe wyprzedzanie innych rowerzystów”, a 24% że ich „nawierzchnia jest wygodna, płaska i gładka”. 46% ankietowanych podkreśliło, że „można szybko i łatwo dotrzeć prostymi drogami do codziennych celów podróży”. 48% zaznaczyło, że „rowery można łatwo wypożyczyć w ramach przyjaznego dla użytkowników systemu rowerów publicznych”.
Na pytanie „jak pan/pani ocenia ogólną przyjazność swojej gminy/miasta względem rowerzystów?” 36% badanych przyznało 1 punkt, 32% 2 punkty, 20% 3 punkty, 9% 4 punkty, 2% 5 punktów, a tylko 1% 6 punktów, co daje średnią 2,11 (Mielno 1,89). Wynik poniżej 3,5 sugeruje, że „warunki korzystania z rowerów są oceniane raczej pozytywnie”.
– Drugie miejsce wśród miast podobnej wielkości jak nasze, to duży sukces – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika. – Cieszymy się tym bardziej, że w badaniu wzięły udział osoby zainteresowane, które na co dzień korzystają z tego środka lokomocji. Ich pozytywna opinia jest dla nas ważna. Wyniki rankingu stanowią także odzwierciedlenie miejskich inwestycji w infrastrukturę rowerową. Świdnik jest już znakomicie skomunikowany. Jest dużo ścieżek, działa rower miejski, a wciąż chcemy dodawać kolejne połączenia. Współpracujemy ze stowarzyszeniami rowerowymi, na bieżąco konsultując z ich przedstawicielami powstawanie nowych dróg dla jednośladów i rozmawiając o istotnych dla nich sprawach. Jest jeszcze nad czym pracować, bo w przyszłości można przecież pokusić się o pierwsze miejsce w rankingu.
M. Dmowski wyjaśnia również, że w najbliższym czasie miasto chce się skupić na wspieraniu inicjatyw edukacyjnych, by uczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych prawidłowego korzystania z udogodnień infrastruktury rowerowej, aby byli bezpiecznymi użytkownikami dróg. Jeśli zaś chodzi o inwestycje, władzom zależy, by sukcesywnie rozbudowywać infrastrukturę rowerową Świdnika.
– Czekamy na budowę ścieżki rowerowej przy ul. Krańcowej, która połączy nasze miasto z Mełgwią. Brakuje nam tylko zgody starostwa, ale myślę, że jeszcze w tym roku prace zostaną zrealizowane. Przy budowie nowych ulic, tak jak to było w przypadku Al. NSZZ „Solidarność”, będziemy pamiętać o ścieżkach dla jednośladów. Zależy nam, by łatwość poruszania się rowerem była dużo większa niż samochodem, bo chcemy, żeby mieszkańcy ze względu na zdrowie i ochronę środowiska przesiadali się na dwa kółka – dodaje zastępca burmistrza.
Last modified: 11 października 2021