Gra warta zwycięstwa

Autor: |

fot. I LO
Uczniowie z I Liceum Ogólnokształcącego w Świdniku znów chcą podbić świat gamingu. Wszystko za sprawą drugiej edycji Turnieju Trójgamicznego, czyli Mistrzostw Polski w Projektowaniu Gier Komputerowych, organizowanych przez Fundację Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży „Teatrikon” w Lublinie.

W poprzedniej edycji świdniczanom udało się zająć 1. miejsce w kantonie lubelskim. Sędziowie docenili ich za grę RPG „Sara”, opowiadającą o naukowcu odbudowującym świat po apokalipsie. Teraz nowa drużyna z „Bronka” chce powtórzyć sukces poprzedników.

– Czuję presję, ponieważ mam świadomość, że w pierwszej edycji wygraliśmy finał w naszym kantonie – mówi Łukasz Run, nauczyciel informatyki oraz opiekun drużyny. – Chcę, żeby dla licealistów turniej był ciekawą przygodą, ale muszę też pamiętać o tym, by ich wspierać, wymagać i nadzorować cały tok prac. Oczywiście przekłada się to na czas, który im poświęcam, niemniej robię to z przyjemnością, bo pracuję z bardzo zdolną młodzieżą, o wielu pasjach. Dla nich to także spore wyzwanie. Oprócz spotkań organizacyjnych i projektowych, uczęszczają na zajęcia z Unity, podczas których pogłębiają wiedzę. W tygodniu to średnio 4-8 godzin, a w weekendy 5-10 godz. Udział w turnieju wymaga od nich wielu wyrzeczeń, ale chcą to robić, mają wielkie ambicje i dzielnie idą naprzód.

Reguły gry

Druga edycja konkursu odbywa się na nowych zasadach. Przede wszystkim, podzielono go na więcej etapów, podczas których ekipy zbierają punkty liczące się do ostatecznego wyniku. Dalej rywalizują w kantonach, jednak nie w trzech, jak miało to miejsce poprzednim razem, a w dziewięciu. Najważniejsza zmiana dotyczy finału. Nie ma już zasady jeden kanton – trzech zwycięzców. Turniej wygrywają trzy zespoły na całą Polskę, niezależnie od tego, w jakim są kantonie.

– Może się zdarzyć, że w finale będą 3 grupy z jednego kantonu, dlatego teraz jest dużo trudniej. Na pewno dużym plusem jest jednak fakt, że drużyny mają organizowane wyjazdy. Podczas pierwszej edycji nie były one możliwe ze względu na lockdown – tłumaczy Ł. Run.

13 wspaniałych

Pod skrzydłami nauczycieli Anety Jagieły, Agnieszki-Piwnickiej Jagielskiej oraz Łukasza Runa pracują uczniowie klas 1 i 2: Adam Gajos, Krystian Gajowiak, Kacper Jurkowski, Filip Klusek, Mateusz Łagoźny, Ada Pędzisz, Wiktoria Rumczyk, Kornel Szewczyk, Jakub Trześniak i Julia Wiącek. Razem tworzą grupę Astral Studios.

Zespół podzielony jest na trzy specjalizacje. Game Design odpowiada za budowanie mechanik, systemów gier, warstwy fabularnej, poziomów trudności, testowanie, a także tworzenie dokumentacji całego projektu. Game Development to programiści pracujący głównie z silnikiem Unity, którzy tworzą logikę poszczególnych systemów i mechanik oraz odpowiadają za optymalizację kodu i całej gry. Ostatnia grupa, Experience Design, tworzy grafiki 2D i modele 3D. Zajmuje się ich rigowaniem oraz animacjami, a także przygotowuje muzykę i dźwięk, co jest kolejną, turniejową nowością.

– Niektórzy mają już rok doświadczenia w projektowaniu gier w silniku Unity, ale spora część rozpoczęła naukę programowania w C# czy też tworzenia grafiki 3D dopiero w tym roku szkolnym – dodaje pan Łukasz.

Dlaczego licealiści zdecydowali się podjąć gamingowe wyzwanie? Wszyscy jednoznacznie odpowiadają, że przede wszystkim chcieli nauczyć się czegoś nowego.

– Chcę rozwijać umiejętności w tej dziedzinie, a także nauczyć się wielu nowych rzeczy – mówi Krystian Gajowiak, który jest członkiem grupy designerów.

– Od zawsze chciałam robić własne gry, ale wiem, że samemu zajmuje to wiele czasu i dyscypliny, a wspólnie jest nie tyle szybciej, co efektywniej. Można robić burze mózgów, razem pracować i pomagać sobie – dodaje Wiktoria Rumczyk, liderka grupy designerów.

Ardena

Astral Studios, czyli grupa z I LO pracuje nad „Ardeną”. To gra fabularna z elementami eksploracji, walki oraz tower defence.

– W naszej grze chcieliśmy opowiedzieć o astronautach, którzy rozbijają się na nieznanej planecie. Aby przetrwać, muszą naprawić statek, pomóc rannej i odeprzeć ataki wrogiej cywilizacji – zdradzają Mateusz Łagoźny, Game Developer oraz Filip Klusek, członek sekcji Experience Design.

– Chcieliśmy zrobić grę w stylu SF, a kosmos jest piękny i świetnie nadaje się do naszej wizji – dodaje Kacper Jurkowski, lider grafików.

Zgodnie z planem, „Ardena” ma zawierać elementy edukacyjne, na przykład badania roślin czy obcych organizmów. Jej twórcy chcą też poruszyć problemy, z którymi boryka się cały świat.

– Jednym z nich będzie epidemia. Na planecie znajdą się niebezpieczne ogniska obcego wirusa, na które trzeba będzie uważać, a w razie infekcji podjąć kroki w kierunku uleczenia. Inną kwestią, którą poruszymy, będzie zanieczyszczenie powietrza. To ono stanowi jeden z głównych powodów dla których załoga statku rozpoczyna wyprawę w kosmos i eksploruje nowe planety – mówi pan Łukasz.

Prototyp gry zostanie zaprezentowany w czerwcu 2022 roku, podczas finału turnieju.

Drugi etap za nimi

Licealiści zakończyli właśnie 2 etap rozgrywek, zajmując drugie miejsce. Przed nimi warsztaty, podczas których będą rozwijać umiejętności i pracować ze specjalistami z całego kraju oraz 3 etap. Tym razem zmierzą się z 26 zespołami z całego kraju.

– Uczniowie dają z siebie wszystko, więc jestem dobrej myśli. Jeśli uda im się utrzymać dobrą passę, mają bardzo duże szanse na zwycięstwo. Zdradzę, że licealiści dodatkowo biorą udział w 3 innych konkursach związanych z programowaniem gier komputerowych. Są to GEEK w kategorii Implementacja gry i GEEK scenariusz gry. Walczą też o grant w konkursie Tech Minds – kończy Ł. Run.

Last modified: 6 grudnia 2021