Dworzec z charakterem

Autor: |

Dworzec przed i po modernizacji. Na zdjęciu widać charakterystyczną bryłę budynku oraz dwa zamurowane wejścia, które odtworzono. fot. PKP.pl / google.pl Piotr Biedacha
W Trawnikach, miejscowości znajdującej się w powiecie świdnickim, zakończono przebudowę dworca kolejowego. Dzięki temu Świdnik uzyskał nowe, lepsze połączenie kolejowe z Trawnikami. Dworzec, który przeszedł gruntowną modernizację, został dostosowany do współczesnych wymagań, zachowując jednocześnie historyczny charakter budynku.

Przebudowa z szacunkiem dla historii

Zbudowany w latach 20. XX wieku budynek dworca to już trzeci lub czwarty obiekt w tej lokalizacji – jego poprzednicy zostali zniszczeni.

Pierwsza drewniana konstrukcja, powstała wraz z linią kolejową w 1887 r., uległa zniszczeniu w wyniku pożaru. Kolejna została zburzona w wyniku walk toczących się pomiędzy armią austriacką i rosyjską.


Tak prezentował się dworzec w 1915 r.

Następnie rolę dworca pełnił mały, niepozorny budynek, którego bryła została rozbudowana do kształtów, które znamy do dziś. To właśnie do nich nawiązuje wykonana modernizacja.


Stacja Trawniki – dworzec z wczesnych lat dwudziestych.
W tle cukrownia.

Pozwoliła ona na odtworzenie oryginalnych elementów elewacji, takich jak gzymsy, dekoracje, a także wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Na podstawie archiwalnych fotografii zrekonstruowano wejścia do budynku, przywracając dawny wygląd północnej elewacji, w tym główne wejście oraz dwa boczne.


Fotografia przedstawia dworzec w ok. 1926 r.

Udogodnienia dla podróżnych

Na parterze dworca znajduje się poczekalnia z większą liczbą miejsc do siedzenia oraz nowoczesnym systemem informacji dla podróżnych, obejmującym elektroniczne tablice oraz głosowe ogłoszenia. W budynku przygotowano również pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz przestrzeń na lokale usługowo-handlowe. Pierwsze piętro zostało przeznaczone na wynajem oraz na pomieszczenia techniczne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania dworca, takie jak wentylatornia i serwerownia.

Przyjazny dla wszystkich użytkowników

Z myślą o osobach o ograniczonej sprawności ruchowej usunięto wszelkie bariery architektoniczne. Zainstalowano ścieżki prowadzące, plany dotykowe, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz przystosowane toalety. Otoczenie dworca zostało wyposażone w energooszczędne oświetlenie, a za optymalizację zużycia energii odpowiada nowoczesny system zarządzania budynkiem.

Nowe udogodnienia wokół dworca

W ramach modernizacji powstała zadaszona wiata rowerowa oraz zamknięta wiata śmietnikowa, otoczona nowymi nasadzeniami. Teren wokół dworca został wyrównany, co pozwoliło na usunięcie wszelkich barier architektonicznych, zapewniając lepszy dostęp dla wszystkich użytkowników.

Koszt i realizacja inwestycji

Koszt przebudowy dworca wyniósł 8,82 mln zł brutto. Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, przy dofinansowaniu ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

źródło archiwalnych fotografii: trawniki.hg.pl

Autor tekstu: Aleksander Okoń

Last modified: 18 lipca 2024

Zmień język »
Skip to content