Dworzec PKP na ostatniej prostej (foto)

Autor: |

Prace przy stacji Świdnik-Miasto dobiegają końca. Wykonawca montuje okładzinę elewacyjną. Za chwilę zajmie się uruchamianiem systemu informacji pasażerskiej. Pierwsi podróżni skorzystają z dworca na początku przyszłego roku.

Wiata kolejowa, która od 1967 roku służyła świdniczanom, zburzono w październiku ubiegłego roku. Kilka tygodni później ruszyła budowa nowego obiektu, wyróżniającego się nowoczesną architekturą.

– Inwestycja powstaje w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, według autorskiej formuły opracowanej przez PKP S.A. Będzie to tzw. IDS-modułowy, czyli projekt typowy, gdzie zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań – wyjaśnia Agnieszka Jurewicz z Polskich Kolei Państwowych S.A.

Budynek jest parterowy i składa się z dwóch części połączonych wiatą. W pierwszej znajdą się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej, tzw. miejskiej, zaplanowano niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą staną stojaki dla jednośladów oraz stacja naprawy rowerów. Ciekawym akcentem będzie wieża zegarowa o wysokości prawie 8 metrów.

Przyjazny pasażerom

Budowa jest już na ostatniej prostej. Na ukończeniu jest montaż okładziny elewacyjnej. Ponadto, będą wykonywane prace związane z montażem oraz uruchomieniem elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów.

– Do finalizacji inwestycji konieczne jest jeszcze wykonanie docelowego przyłącza energetycznego przez gestora sieci, który jest firmą zewnętrzną w stosunku do PKP S.A. oraz wykonawcy robót. Po tym możliwa będzie dostawa docelowej energii elektrycznej, przeprowadzenie rozruchów oraz testów instalacji i urządzeń, a w konsekwencji rozpoczęcie odbiorów inwestycji – mówi Agnieszka Jurewicz.

Gmach będzie pozbawiony barier architektonicznych i w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dla pasażerów niedowidzących i niewidzących zaprojektowano liczne udogodnienia, takie jak ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu. Pojawią się również oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca oraz tablice dotykowe z planem obiektu.

– Na dworcu zastosowano szereg rozwiązań proekologicznych. Budynek będzie wyposażony w system PSIM, nadzorujący m.in. prace instalacji i urządzeń, w celu optymalizacji zużycia mediów oraz integrujący systemy bezpieczeństwa obiektu. Dodatkowo, będzie posiadał pompę ciepła woda-powietrze, energooszczędne oświetlenie z automatyką, a na jego dachu pojawi się 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii” – wylicza przedstawicielka PKP S.A.

Nowy obiekt ma być bezpieczny. Zainstalowane zostaną monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz systemy przeciwpożarowe. Jeśli wszystko pójdzie pomyślnie, zakończenie robót nastąpi na przełomie 2021/2022 roku. Z dworca skorzystamy w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

Last modified: 2 listopada 2021

Zmień język »
Skip to content