Diamentowy Indeks dla Zuzi

Autor: |

Zuzanna Nóżka, uczennica drugiej klasy I Liceum Ogólnokształcącego, otrzymała tytuł laureatki I stopnia na olimpiadzie z geografii z elementami geologii. Dzięki wyróżnieniu świdniczanka będzie mogła wybrać dowolny kierunek studiów na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Ogólnopolska Olimpiada „O Diamentowy Indeks AGH” realizowana jest od 2007 roku i jest trzystopniowa. Uczniowie mogą spróbować sił z pięciu przedmiotów: matematyki, informatyki, fizyki, chemii oraz geografii z elementami geologii. Osoby, które przejdą wszystkie etapy i zdobędą odpowiednią ilość punktów stają się laureatami. Tytuł daje im możliwość przyjęcia na dowolny kierunek na uczelni, z pominięciem procedury rekrutacyjnej.

W olimpiadzie wzięła udział Zuzanna Nóżka, licealistka z „Bronka”. Uczennica klasy matematycznej wybrała olimpiadę z geografii z elementami geologii. Musiała sobie poradzić z obszernym materiałem z zakresu: nauk geograficznych w systemie nauk, źródeł informacji w przestrzeni geograficznej, systemów przyrodniczych Ziemi, fizycznej i społeczno-ekonomicznej Polski, relacji człowiek a środowisko oraz gospodarczej działalności człowieka.

– Poinformowałem o olimpiadzie, jednak nikogo nie nakłaniałem do wzięcia w niej udziału. Zuzia sama się zgłosiła i rozwiązała zadania z pierwszego etapu. Rezultat okazał się być na tyle dobry, że wysłaliśmy zadania do Krakowa. Otrzymaliśmy wynik i gwarancję udziału w drugim etapie. Wtedy rozpoczęliśmy solidne przygotowania. Patrząc na pracę Zuzi, byłem spokojny o wynik. Włożyła w naukę wiele wysiłku i byłem pod wrażeniem jej zaangażowania – mówi Adam Kuna, nauczyciel geografii, który przygotowywał Zuzię do olimpiady.

–  Pan Adam powiedział, że co roku wypuszcza olimpijczyków. Pomyślałam: ale im fajnie, ale to na pewno nie będę ja. Wyszło jednak inaczej. Naukę rozpoczęłam w styczniu i poświęciłam na nią około 4 miesiące. Uczyłam się na bieżąco i przerabiałam materiał z podręczników do klasy drugiej i trzeciej. Konkurs obejmował geografię fizyczną, a w szkole uczymy się też obszarów ekonomicznych, gospodarczych i społecznych. Program nauczania w pewnym sensie pokrywa się z olimpiadą. Na konkursie musiałam jednak wykazać się większą wiedzą – opowiada Zuzanna Nóżka.

– Występują pojęcia i obliczenia, które znacznie wybiegają poza program nauczania w szkole. Jeśli jednak uczeń ma bardzo dobrze opanowaną podstawę programową, tak jak Zuzia, powinien dać sobie radę z połową zadań na olimpiadzie, reszta zadań to już specjalistyczna i bardzo szczegółowa wiedza – dodaje A. Kuna.

Przygotowania drugoklasistki były pracochłonne. W tle obecne były również pandemia koronawirusa oraz nauczanie zdalne. Jak się okazuje, dzięki takiemu trybowi nauki, Zuzia miała więcej czasu na opanowanie materiału. Przed konkursem przerobiła testy z olimpiady od 2007 roku.

– Zuzia rozwiązała wszystkie dostępne arkusze. Jeśli popełniała błędy, korygowaliśmy je i ustalaliśmy prawidłowe odpowiedzi. Podczas nauki bazowaliśmy na zakresie materiału, który jest dostępny na stronie internetowej olimpiady. Omawialiśmy poszczególne zagadnienia. Jest to powtórka z rozszerzeniem materiału – tłumaczy nauczyciel.

Pierwszy etap konkursu polegał na samodzielnym rozwiązaniu arkusza zadań, które były dosyć trudne i skomplikowane. Następnie przyszedł czas na etap II okręgowy, który odbył się w Zamościu. Wzięło w nim udział około 60 uczniów. Osoby, które uzyskały więcej niż 70 punktów, przechodziły dalej. Zuzia może pochwalić się bardzo dobrym wynikiem. Drugoklasistka zdobyła 88 pkt. Ostatni etap Diamentowej Olimpiady odbył się na AGH w Krakowie. Na miejsce przybyły 63 osoby. Na rozwiązanie wszystkich zadań uczniowie mieli 2 godziny. Łącznie wytypowano 41 laureatów. Wśród nich była także Zuzia, która uzyskała wynik I stopnia. Takim tytułem może pochwalić się tylko 11 osób w Polsce.

– Wyniki poznaliśmy w poniedziałek. Zaczęłam się śmiać i skakać po domu. Wspólnie z rodziną bardzo się ucieszyliśmy – mówi laureatka.

– Byłem zaskoczony, że wyniki podali tak szybko. Byłem przeszczęśliwy, że Zuzia osiągnęła taki sukces. Podczas nauczania zdalnego, takie wydarzenie dla nauczyciela jest czymś, co motywuje i nadaje sens pracy – mówi A. Kuna.

Tytuł laureata I stopnia to nie wszystko. Zuzia otrzymała również indeks na uczelnię. Uczennica może wybrać dowolny kierunek na AGH w Krakowie z pominięciem rekrutacji.

– Najprawdopodobniej skorzystam z tej możliwości. Na ten moment podobają mi się dwa kierunki: geoinformatyka oraz geodezja z kartografią. Nawet, jeśli nie wybiorę tej uczelni, będę spokojniejsza na maturach. Zawsze będę miała plan B. Z innych kierunków interesuje mnie matematyka, lingwistyka albo marketing – mówi Z. Nóżka.

Zapytaliśmy Zuzannę o jej ulubione obszary geografii. Uczennica bardzo lubi część fizyczną, geologię i geografię regionalną. – Nie przepadam natomiast za atmosferą, typami chmur i glebami. Są trudne i ciężkie do zapamiętania – przyznaje.

Jakie są plany laureatki? Wciąż skupia się na nauce i przygotowuje do egzaminów maturalnych. Być może weźmie udział w innych konkursach, na przykład z języka angielskiego.

Last modified: 14 maja 2021