Budowa na finiszu

Autor: |

Ulice dojazdowe są już gotowe. Czekają wiaty i perony. Niebawem do nowego węzła przesiadkowego będą dojeżdżać autobusy. Na razie jednak inwestycja przechodzi ostatnie odbiory. Władze miasta zaczęły również prace nad koncepcją komunikacyjną, w której nowa inwestycja będzie odgrywać istotną rolę.

Skrzyżowania z al. Lotników Polskich są już wybudowane. Powstał również fragment ul. Klubowej. Między ulicami widać perony i zatoki dla autobusów. Stoją również wiaty dla podróżnych i toaleta. Tym samym budowa węzła przesiadkowego zbliża się do finiszu.

– Praktycznie wszystkie prace w terenie zostały zakończone. Czekamy na końcowe odbiory inwestycji – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza. – Przez najbliższe miesiące węzeł będzie pełnił rolę przystanku, który w tej chwili znajduje się przy al. Lotników Polskich, naprzeciwko szpitala. Natomiast nasze plany wobec tej inwestycji są znacznie szersze.

Świdnicki węzeł jest elementem większego systemu, który ma umożliwić mieszkańcom szybki dojazd do sąsiedniego Lublina, do po-wstającego właśnie dworca metropolitalnego. Inwestycja została zlokalizowana w sąsiedztwie stacji kolejowej. Da to mieszkańcom wybór środka transportu, z którego będą chcieli korzystać. W pobliżu dworca powstały miejsca postojowe dla samochodów osobowych, które będzie można zostawić w celu skorzystania z transportu zbiorowego. Węzeł ma być także częścią miejskiego planu komunikacyjnego.

– Rozpoczęliśmy prace przygotowawcze do stworzenia nowej koncepcji funkcjonowania transportu zbiorowego w naszym mieście i skomunikowania go z Lublinem. Chcemy, żeby w opracowaniu planu wzięli udział eksperci. Dajemy sobie kilka najbliższych miesięcy na przygotowanie koncepcji. Natomiast pierwsze rozwiązania chcielibyśmy wprowadzić do przyszłorocznego budżetu – tłumaczy Marcin Dmowski.

Istotnym elementem nowego planu ma być węzeł przesiadkowy, ale nie tylko.

– Będziemy chcieli z ekspertami stworzyć taką koncepcję, która umożliwi włączenie do komunikacji zbiorowej również budujące się i niedawno powstałe ulice, zlokalizowane w większej odległości od centrum miasta – tłumaczy M. Dmowski.

W grę wchodzą, między innymi, al. NSZZ „Solidarność” czy oddana w ubiegłym roku ul. Kusocińskiego. Przedstawiciele ratusza czekają również na wyniki konkursu o dofinansowanie z Funduszy Norweskich. Jednym z zadań, które znalazło się w świdnickim wniosku, jest zakup elektrycznego autobusu. Pojazd miałby posłużyć ratuszowi do stworzenia miejskiej, wewnętrznej komunikacji.

Budowa dworca przesiadkowego to miejska inwestycja, na którą urzędnikom udało się zdobyć dofinansowanie z funduszy unijnych, w ramach projektu „Mobilny LOF”. Przedsięwzięcie zostało wycenione na 7,8 mln zł i zakładało duże zmiany w obszarze między ulicami Struga, Kolejową i al. Lotników Polskich. W sąsiedztwie stacji kolejowej Świdnik Miasto powstał węzeł przesiadkowy wyposażony, między innymi, w toalety dla podróżnych, plac manewrowy dla pojazdów oraz stanowiska, z których będą odjeżdżać. Pasażerowie schowają się pod wiatami. Elementem inwestycji jest także budowa odwodnienia i oświetlenia tego terenu, budowa ścieżki rowerowej i stojaków dla jednośladów. Nowy teren będzie wyposażony w ławki i zostanie objęty miejskim monitoringiem.

Last modified: 25 maja 2021