Arterie na finiszu

Autor: |

Na al. NSZZ „Solidarność” i na ul. Nadleśnej trwają prace przy kładzeniu ostatniej warstwy asfaltu. Obie drogi są strategiczne z punktu widzenia rozwoju miasta. Mają przyciągnąć nowych mieszkańców i przedsiębiorców.

Przed wakacjami rozpoczęła się budowa dwóch istotnych arterii drogowych. Ekipy budowlane pojawiły się przy al. NSZZ „Solidarność” i w Strefie Aktywności Gospodarczej. Obie inwestycje od zakończenia dzieli jeszcze miesiąc. Przedstawiciele ratusza nie przewidują opóźnień w wykonaniu potężnych przedsięwzięć.

Dla obecnych i przyszłych mieszkańców

Budowa al. NSZZ „Solidarność” ruszyła kilka miesięcy temu. Przedstawiciele ratusza tłumaczyli niedawno, że prace szybko postępują, a wykonawca nie zgłasza opóźnień. W tej chwili trwają przygotowania do położenia warstwy ścieralnej asfaltu. Z tym etapem wiążą się utrudnienia dla wjeżdżających w powstającą arterię z ul. Wiejskiej. Jak informował wykonawca, od minionego poniedziałku do piątku, mieszkańcy tej ulicy nie mogą przejeżdżać przez plac budowy. W tym czasie droga miała zostać oczyszczona z błota i umyta.

Budowa al. NSZZ „Solidarność” to jedna z większych inwestycji drogowych w naszym mieście. W tej chwili trwają prace przy jej pierwszym etapie obejmującym powstanie fragmentu od al. Lotników Polskich do ul. Hryniewicza, łącznie ze ścieżką rowerową, chodnikami, oświetleniem, odwodnieniem i zatokami przystankowymi. Pierwszy odcinek ma blisko 1,2 km długości i po jednym pasie ruchu w obie strony.

Budowa tego fragmentu al. NSZZ „Solidarność” zakończy się w połowie listopada. Koszt inwestycji to ponad 11,2 mln zł. Miejskim urzędnikom udało się zdobyć 5 mln zł dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych. Na tym jednak nie koniec.

– Chcemy już w przyszłym roku ogłosić przetarg na wykonanie drugiej części alei. Czekamy na pozwolenie na budowę – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza. – Po zakończeniu inwestycji al. NSZZ „Solidarność” będzie stanowiła małą obwodnicę Świdnika.

Podobnie jak pierwszy, również drugi odcinek powstawanie w oparciu o specustawę drogową. Plany przewidują wykonanie około 580 metrów ulicy wyposażonej w pełną infrastrukturę. Nowa droga ma być nie tylko ułatwieniem dla mieszkańców, ale przyśpieszyć rozwój tego rejonu Świdnika.

– W planie zagospodarowania przestrzennego położone tu tereny przeznaczone są pod zabudowę wielorodzinną. Nie da się w obecnych czasach jednak postawić budynku bez umożliwienia ludziom dotarcia do niego samochodem – mówi zastępca burmistrza.

Nadleśna przyciągnie biznes

Z kolei na terenie Strefy Aktywności Gospodarczej trwa budowa ul. Nadleśnej oraz fragmentu ul. Żwirki i Wigury. Obie ulice stworzą drogowy „szkielet” dla terenów inwestycyjnych. Przedsięwzięcie jest duże, kosztuje blisko 8,5 mln zł. Zadaniem wykonawcy było rozebranie istniejących nawierzchni, budowa sieci kanalizacji deszczowej wraz ze studniami chłonnymi, sieci energetycznej, wodociągowej oraz oświetlenia ulicznego, położenie krawężników, a także wykonanie asfaltowej nawierzchni ulicy. Pod koniec kwietnia ratusz miał już wykonawcę, firmę Strabag. W maju nastąpiło przekazanie terenu i rozpoczęcie pierwszych prac.

– Budowa jest bardzo zaawansowana, trwa kładzenie ostatnich warstw asfaltu. Wszystko odbywa się zgodnie z planem – mówi M. Dmowski. – Rozwój strefy to jeden z priorytetów dla miasta. Zainteresowanie tym obszarem wśród przedsiębiorców jest bardzo duże, ale bez dobrej infrastruktury nie uda się ich przyciągnąć i zatrzymać.

Potencjał świdnickiej SAG dostrzegł już potentat w branży logistycznej, DB Schenker. W strefie powstaje właśnie terminal przeładunkowy firmy.

– Do dyspozycji pracowników będzie 4500 mkw. operacyjnej i 665 mkw. powierzchni biurowej. Terminal powstaje na gruncie, którego powierzchnia wynosi 6 ha – informowali przedstawiciele DB Schenker.

Last modified: 19 października 2020