Akademia Żwawej Żaby

Autor: |

Fot. NP Kubuś Puchatek i Przyjaciele
23 lutego, z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, w Oddziale dla Dzieci Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej odbyła się druga edycja „Akademii Żwawej Żaby”. Ze względu na pandemię, spotkanie przeniesiono do sieci.

W wirtualnej lekcji, prowadzonej przez Dorotę Cioczek i Małgorzatę Skakuj, wzięły udział „Żabki” z oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej nr 4.

– Wysłuchaliśmy wiersza Karola Maliszewskiego pt. „Wierszątko”, który był wstępem do rozmowy o naszym języku ojczystym, o tym, co możemy zrobić, aby zachować jego inność i bogactwo. Dziękujemy pani Agnieszce za chęć i pomoc w zorganizowaniu naszego spotkania – mówi D. Cioczek.

Na tych zajęciach obchody jednak się nie zakończyły. Panie bibliotekarki zaprosiły do zabawy również pozostałe świdnickie przedszkola. Propozycja okazała się strzałem w dziesiątkę. Każda placówka przygotowała swoje lekcje, zabawy i ciekawostki związane z językiem polskim.

– Otrzymaliśmy mnóstwo relacji i zdjęć, które pokazują, jakie niesamowite pomysły miały dzieci i ich wychowawczynie, by uczcić Dzień Języka Ojczystego. Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym w tegoroczne działania „Akademii Żwawej Żaby” – dodaje M. Skakuj.

Przedszkolaki potrafią

Oto niektóre zadania wykonane przez dzieci ze świdnickich przedszkoli. Zdjęcia można obejrzeć na Facebookowych profilach poszczególnych placówek. Niektóre są też dostępne na stronie www. glosswidnika.pl.

W Przedszkolu nr 2 w zabawie wzięły udział cztery grupy. „Krasnoludki” zrobiły papierowe żabki i wykorzystały je do inscenizacji utworu Marii Konopnickiej pt. „Pan Zielonka”. „Sowy” wykonały prace plastyczne, a następnie wysłuchały wiersza „10 bałwanków”. „Jeżyki” bawiły się przy piosence Fasolek, czytały utwór „Wierszątko” Karola Maliszewskiego i ulepiły żaby z plasteliny. „Wiewiórki” dowiedziały się, czym jest język ojczysty i poznały nowe wyrazy. Do „Akademii Żwawej Żaby” chętnie dołączyły dzieci z Przedszkola nr 3. Grupa „Kleksiki” ćwiczyła język, by „mówić ładnie, zgrabnie i wyraźnie, i powabnie, by się w mowie dobrze działo, jak na Polaków przystało!”. Montessorki przygotowywały „żwawe żabki”, bawiły się słowami, a przy piosence Jacka Skubikowskiego „karmiły żółtą żabę żurem”. „Sówki” poznały przyczynę słabości pewnej żaby, którą dopadły jakieś „jaszmijesmukwijneświdrokrętnienazegwnikachwężały”. „Brdim, brdam, brdum”– tak grał kotek w grupie 3-letnich „Żabek”, które codziennie gimnastykują swój język, więc nie miały problemów, aby prawidłowo wymawiać „łamańce językowe”.

W grupie M1 z Przedszkola nr 4 odbyły się zajęcia z zakresu edukacji językowej. Dzieci poznały literę „ż”, wysłuchały wiersza Jana Brzechwy „Ryby, żaby i raki” i dowiedziały się, co znaczy robić coś na niby, na aby i byle jak.

W obchody Dnia Języka Ojczystego włączyły się również „Puchatki” z Przedszkola nr 7. Zrobiły żabkę i rozmawiały o języku ojczystym. Przygotowały też muzyczną zabawę z żabkami.

„Króliczki” z Niepublicznego Przedszkola „Kubuś Puchatek i Przyjaciele” próbowały recytować trudne „łamacze językowe”, usprawniały swój aparat mowy, a przy tym świetnie się bawiły, zamieniając się w zielone żabki. Do akademi dołączyły też „Kubusie”, które uczestniczyły w wielu zabawach językowych i nie tylko. „Tygryski” wykonywały zadania logopedyczne, rozmawiały o języku polskim oraz poznały utwór „Wierszątko”. „Kubusie” 5-latki rozmawiały o słowotwórstwie, razem z Żabką ćwiczyły buzię i język. Nie zabrakło także zabaw utrwalających samogłoski. „Kubusie B” uważnie słuchały wierszy i wykonały pracę plastyczną. Po zajęciach stwierdziły, że język polski jest bardzo trudny, ale i bardzo ciekawy.

Przedszkolaki z grupy 0A, z Oddziałów Przedszkolnych przy SP4, zamieniły się w zielone żabki, poznały zalety języka ojczystego, wykonały żabkę techniką origami i recytowały trudne ,,łamańce językowe”. Dzieci z grupy 0b dowiedziały się, jak dbać o język ojczysty. Czytały poezję dziecięcą, bawiły się przy piosence „Żółta żaba żarła żur” oraz wykonały prace plastyczne.

„Chochliki” z Niepublicznego Przedszkola „Tęczowy Domek” rozmawiały na temat twórczości Hanny Łochockiej, łamały sobie języki oraz odgadywały znaczenie polskich przysłów i powiedzeń. Grupa „Elfów” takie trudne wyrazy poznała, że „przy ich wypowiadaniu mało języka sobie nie połamała. Lecz dla przedszkolaków to sprawa oczywista, że piękna jest ich mowa ojczysta”.

Last modified: 5 marca 2021