Poradnik przedsiębiorcy - Świdnik - wysokich lotów

Zapraszamy na konsultacje

W ramach Mobilnych Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich konsultanci z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego odwiedzają wszystkie gminy regionu.

Celem tego przedsięwzięcia jest ułatwienie mieszkańcom dostępu do informacji i wiedzy dotyczącej możliwości wsparcia różnych inicjatyw z funduszy Unii Europejskiej oraz pomoc w sprawnej realizacji projektów.

W dniu 27 stycznia (wtorek),  od godziny 9.30 do 13.30 konsultant będzie do dyspozycji mieszkańców Świdnika.

 Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do siedziby Urzędu Miasta Świdnik przy ul. Kard. Stefana Wyszyńskiego 15, pokój nr 27.

 

W Nowy Rok z podpisem elektronicznym

Zbliżający się Nowy Rok jak zawsze przyniesie firmom niespodzianki i nowe wyzwania. I nie chodzi o realizację noworocznych postanowień czy ekspansję na nieznane dotąd rynki, lecz o przygotowanie firm do zmian podatkowych. Jedną
z nowinek jest konieczność składania deklaracji podatkowych w formie elektronicznej. Wiele firm, których ten obowiązek dotyczy, nie jest na to wyzwanie jeszcze gotowa.

Grudzień to miesiąc podsumowań i porządkowania zaległych spraw, by w nowy rok wejść z czystym kontem i sumieniem. Dla każdego przedsiębiorcy grudzień to również okres, w którym trzeba poznać zmiany w przepisach podatkowych i zacząć dostosowywać organizację do nowych sposobów działania. W 2015 roku firma może zdziwić się, jeśli starym zwyczajem będzie chciała złożyć deklaracje podatkowe w urzędzie skarbowym w formie papierowej.

- Przypominamy o tej z pozoru drobnej zmianie, która mogła umknąć wśród innych zmian wchodzących wkrótce w życie - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. - Od 1 stycznia 2015 firmy zatrudniające powyżej 5 pracowników mają obowiązek składać wybrane deklaracje i zeznania podatkowe w formie elektronicznej, za pośrednictwem systemu eDeklaracje. Próba złożenia tych dokumentów do urzędu skarbowego w formie papierowej, np. za pośrednictwem poczty, będzie równoznaczna z ich ... niezłożeniem.

W nowych deklaracjach wymagany będzie podpis elektroniczny, weryfikowany
za pomocą aktywnego kwalifikowanego certyfikatu. Tymczasem wg danych Ministerstwa Gospodarki we wrześniu 2014 roku liczba aktywnych certyfikatów kwalifikowanych wynosiła niespełna 300 tysięcy, a wśród ich użytkowników są przecież nie tylko firmy. Wg PwC około 25% firm objętych nowymi regulacjami nie posiada jeszcze tzw. bezpiecznego podpisu.

Dla nieprzygotowanych do składania elektronicznych deklaracji Akademia PARP udostępniła pigułkę wiedzy, w której wyjaśniamy, kogo obejmuje nowy obowiązek i które dokumenty muszą być składane w takiej formie. Warto wiedzieć,
że konieczność zachowania formy elektronicznej dotyczy wyłącznie formularzy przesyłanych do urzędu skarbowego. Pracownikom możemy więc wręczyć
lub przesłać tradycyjne, papierowe PITy.

W Akademii PARP trwają już prace nad aktualizacją szkoleń podatkowych i prawnych. Tymczasem zachęcamy do zapoznania się z pigułką wiedzy dotyczącą elektronicznych deklaracji. Pigułki są dostępne na portalu www.akademiaprp.gov.pl dla wszystkich, również niezalogowanych użytkowników. Każdy może więc w kilka minut przyjąć nową porcję wiedzy. Na portalu mamy już ponad 400 pigułek, prezentujących różne aspekty wiedzy biznesowej. Stanowią one zachętę i wstęp do przejścia poważniejszych szkoleń e-learningowych.

Zalogowani uczestnicy Akademii PARP mogą korzystać łącznie z 46 szkoleń e-learning oraz 45 szkoleń mobilnych. W bezpłatnych szkoleniach mogą brać udział wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MŚP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Gospodarcze wydarzenie jesieni

Zapraszamy na konferencję podsumowującą spotkania dialogowe z przedsiębiorcami, przedstawicielami samorządów i instytucji otoczenia biznesu z terenu województwa lubelskiego. Wydarzenie odbędzie się 13 listopada 2014r. w Centrum Konferencyjnym Hotelu Focus, przy ul. Skowronkowej 2 w Lublinie. W programie konferencji m.in. spotkania z ekspertami, warsztaty dla przedsiębiorców oraz prezentacja lubelskich firm, które opowiedzą o swoich doświadczeniach na rynku polskim i za granicą.

Spotkania dialogowe z przedsiębiorcami, przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego i instytucji otoczenia biznesu z terenu województwa lubelskiego były okazją do wymiany poglądów i opinii na temat strategicznego podejścia regionu do współpracy z firmami. Uwagi zostały zebrane i przeanalizowane. Na konferencji wskażemy co wkrótce zmieni się w obsłudze eksporterów i inwestorów i na jakie wsparcie będą mogli liczyć przedsiębiorcy. Konferencja podsumowuje fazę analityczną i rozpoczyna fazę wdrożeniową inicjatywy export.invest.lubelskie. realizowaną przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego i firmę PwC w ramach Projektu „Marketing Gospodarczy Województwa Lubelskiego” finansowanego ze środków RPO WL 2007-2013.

Wśród zaproszonych na konferencję prelegentów znaleźli się m.in. prof. Witold Orłowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego, Krzysztof Hetman, Sławomir Sosnowski, Marszałek Województwa Lubelskiego, Adam Masiulanis Dyrektor ds. PR w Grupie Atlas, Ilona Chodorowska, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Dyrektor Oddziału we Wrocławiu i Poznaniu.

Prosimy o potwierdzenie udziału w konferencji poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego, który dostępny jest na stronie www.export.invest.lubelskie.pl lub pod numerem telefonu 0 22 746 81 82.

Szczegółowe informacje:

Bartłomiej Pejo
Biuro Obsługi Inwestora
Urząd Miasta Świdnik

bartlomiej.pejo@e-swidnik.pl
81 751 76 45

Ekobiznes to czysty zysk!

W związku z realizacją projektu: „Ekobiznes to czysty zysk! Wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie stosowania rozwiązań prośrodowiskowych” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Grupa Szkoleniowo Doradcza Europlus ma przyjemność zaprosić Państwa do udziału w całkowicie bezpłatnych szkoleniach z zakresu szeroko pojętych rozwiązań środowiskowych.

Projekt adresowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw sektora przetwórstwa przemysłowego i budownictwa z terenu całej Polski.

Każda firma zakwalifikowana do projektu przechodzi przez ścieżkę wsparcia obejmującą: 

Doradztwo dedykowane  na podstawie którego zostanie przygotowana dla każdego przedsiębiorstwa dokumentacja obejmująca wskazanie możliwych dróg rozwoju, jak również propozycja usprawnień środowiskowych. Dzięki wspólnym konsultacjom ze środowiskiem ekspertów program szkoleń stacjonarnych zostanie dopasowany w sposób uwzględniający indywidualne potrzeby przedsiębiorstwa.

Szkolenia stacjonarne –  dwa warianty szkoleniowe programu:

  • Zrównoważone Zarządzanie w branży MŚP m.in. Zarządzanie zielonym przedsiębiorstwem, Analizy finansowe i ekonomiczne projektów z zakresu ochrony środowiska, Zarządzanie projektami w zrównoważonym przedsiębiorstwie.
  • Środowiskowe rozwiązania w MŚP m.in. Pozyskiwanie środków finansowych na inwestycje (w tym na eksport), Gospodarka odpadami, Gospodarka wodno-ściekowa, Korzyści z ochrony środowiska, Omówienie wymaganych pozwoleń, zezwoleń oraz decyzji, należnych opłat oraz uniknięcia kar.

E – learning  Szkolenia elearningowe dla kadry zarządzającej pozwalają na uzupełnienie i poszerzenie wiedzy uzyskanej na szkoleniach stacjonarnych. Taka konstrukcja ścieżki wsparcia to przede wszystkim bardzo precyzyjne dopasowanie oferty szkoleniowej do potrzeb nie tylko poszczególnych firm, ale także do potrzeb osób kadry zarządzającej w firmie.

Każdy uczestnik jak również każda firma biorąca udział w projekcie otrzyma Certyfikat Managera ds. Środowiska oraz Certyfikat Zielonej Firmy Świadomej Środowiska – certyfikaty te wpłyną na pozytywne kreowanie proekologicznego wizerunku  zarówno przedsiębiorstwa jak i marki.  

Szkolenia realizowane są na terenie całej Polski w dobrze skomunikowanym hotelu/ ośrodku szkoleniowym. W ramach uczestnictwa w projekcie uczestnik otrzymuje komplet materiałów szkoleniowych, nocleg z wyżywieniem ( śniadanie, obiad, przerwy kawowe), oraz zwrot kosztów dojazdu (w przypadku noclegu).

Wszelkie informacje o projekcie można uzyskaćdrogą elektroniczną pod adresem: dkantorowicz@gsdeuroplus.pl bądź telefonicznie: (22)  320 – 54 – 40 : (+48) 530 – 324 – 090.

Zapraszamy również do odwiedzenia strony projektu: http://ecozysk.eu/

Nawet 74 tys. zł na założenie firmy. Jak je zdobyć?

Brak kapitału to jedna z barier wskazywanych przez osoby, które myślą o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Jedną z inicjatyw mających wesprzeć finansowo młodych przedsiębiorców jest program „Pierwszy biznes - wsparcie w starcie”. Pilotażowy program obejmujący dotychczas kilka województw od 17 listopada rusza w całej Polsce.
W ramach inicjatywy osoby z pomysłem na biznes mogą otrzymać do 74 tys. zł na rozkręcenie działalności.  Wspólny projekt Ministerstwa Pracy i Polityki społecznej oraz banku BGK daje możliwość zdobycia atrakcyjnie oprocentowanej pożyczki na rozkręcenie własnej firmy. O środki mogą się ubiegać studenci ostatniego roku i absolwenci wyższych uczelni oraz osoby bezrobotne.
 
Maksymalna kwota wsparcia to 74 tys. zł, której okres spłaty nie może przekroczyć 7 lat. Oprocentowanie przyznanej pożyczki wynosi 0,25 stopy redyskonta weksli NBP a więc obecnie  0,56% w skali roku. Osoba ubiegająca się o pożyczkę może także zdobyć dodatkowo 22 tys. zł na utworzenie miejsca pracy. Ważne, aby utworzone miejsce pracy zostało otrzymane przez okres 12 miesięcy. Ministerstwo poinformowało, że najbliższych latach przeznaczy na wsparcie młodych przedsiębiorców kwotę 500 mln zł.
 
Aby otrzymać zastrzyk gotówki wnioskodawcy zobowiązani są do złożenia prawidłowo wypełnionego, kompletnego wniosku, zawierającego w sobie m.in. opracowany biznes plan. W tym celu należy się skontaktować z pośrednikiem obsługującym program w danym województwie. Podmioty te zajmują się doradztwem, przyjmowaniem wniosków, oceną i ich rozliczaniem. Istotnym warunkiem pozytywnej decyzji jest prawne zabezpieczenie oraz poręczenie dwóch osób fizycznych. Zestawienie podmiotów, w których można składać wnioski oraz inne informacje o programie dostępne są na stronie www.bgk.pl/pierwszy-biznes. Od początku grudnia rusza kampania, która ma wypromować projekt „Pierwszy biznes - wsparcie w starcie”.
 
Warto przypomnieć, że początkowo program obejmował wyłącznie województwa mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Wyniki pierwszych naborów nie były imponujące. Z planowanych 300-400 firm wsparciem objęto zaledwie kilkadziesiąt biznesów. Czas pokaże czy ogólnopolski program przyniesie lepsze rezultaty.

Więcej artykułów…

  1. 50 plus biznes
  2. Startuj z biznesem