Odnawialne źródła energii - Świdnik - wysokich lotów

Odnawialne źródła energii

Rozpoczynamy wizje lokalne!

Wybrany wykonawca wizji lokalnych i dokumentacji projektowej w ramach projektu Świdnik przyjazny środowisku - edycja II, będzie przeprowadzał wizje u mieszkańców, którzy złożyli ankiety dotyczące montażu solarów, pomp ciepła lub fotowoltaiki do dnia 19.05.20916r.

Dofinansowanie do solarów, fotowoltaiki i pomp ciepła

Wkrótce przedstawimy Państwu harmonogram wizyt i dalsze informacje dotyczące prac.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Gmina Miejska Świdnik przystępuje do kolejnego konkursu na dofinansowanie ze środków unijnych budowy odnawialnych źródeł energii dla mieszkańców miasta.

Świdnik będzie się ubiegać o dofinansowanie zakupu oraz montażu instalacji do produkcji:

  • energii elektrycznej dzięki wykorzystaniu ogniw fotowoltaicznych,
  • energii cieplnej dzięki wykorzystaniu instalacji solarnych lub pomp ciepła

Realizacja projektu będzie uzależniona od uzyskania dofinansowania.

Jego wysokość jest związana z rodzajem instalacji i nie przekracza 85 % kosztów kwalifikowanych netto.

Warunkiem udziału w projekcie był brak jakichkolwiek zobowiązań wobec Gminy Miejskiej Świdnik z tytułu należności podatkowych, opłat za wodę, wywozu śmieci itp.

Do końca lutego trwał nabór wniosków na dofinansowanie budowy odnawialnych źródeł energii. Chęć wzięcia udziału w projekcie zadeklarowało prawie 900 właścicieli domów na terenie naszego miasta.

Podobny projekt był już realizowany w ubiegłym roku, jednak wtedy dotyczył on jedynie instalacji solarnych.

- W 2015 roku zostało zainstalowanych 264 zestawów solarnych, a koszt wkładu własnego, nawet przy największych instalacjach nie przekroczył 2000 zł - mówi Waldemar Jakson, burmistrz Świdnika.

- Biorąc pod uwagę ubiegłoroczne zainteresowanie, w tym roku zamierzamy realizować nie tylko projekty solarne, ale również te, dotyczące fotowoltaiki oraz pomp ciepła.

- O możliwości przystąpienia do projektu mieszkańcy byli informowani listownie. Zorganizowaliśmy również spotkanie informacyjne celem prezentacji możliwości technicznych, korzyści, ale i problemów związanych z nowymi instalacjami. Uczestniczyło w nim około 500 osób. Nie każdy budynek przystosowany jest do tego typu instalacji. Niektóre lokalizacje  wymagają większej ilości prac, a więc i dodatkowych nakładów finansowych, które nie są kwalifikowalne  – tłumaczy Bartłomiej Pejo, p.o. naczelnika wydziału rozwoju miasta.

W kwietniu zostanie wyłoniony wykonawca, który w tym samym miesiącu powinien zacząć przeprowadzać tzw. wizje lokalne. Dopiero po stwierdzeniu możliwości technicznych, właściciele będą zobowiązani do podpisania umowy z gminą i uiszczenia wstępnej wpłaty z przeznaczeniem na przygotowanie indywidualnych projektów.

- Ten etap planowany jest na przełomie kwietnia i maja. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie i złożenie do oceny konkursowej kompleksowej dokumentacji projektu, co musi nastąpić do 14 czerwca 2016r. Po uzyskaniu dofinansowania realizacja rzeczowa instalacji planowana jest na lata 2017 i 2018.

Więcej informacji na temat projektu:

http://www.swidnik.pl/nasze-miasto/item/7765-energia-za-darmo

PREZENTACJA 1
PREZENTACJA 2

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA:

1. Czy Gmina Miejska Świdnik będzie stroną umowy pomiędzy Zakładem Energetycznym a uczestnikiem projektu?

Gmina nie będzie stroną umowy z Zakładem Energetycznym. Konieczność zawarcia umowy/zgłoszenia przyłączenia do sieci elektroenergetycznej mikroinstalacji pozostaje po stronie uczestnika projekt

2. Jakie dokumenty wymagane będą na etapie realizacji projektu?

- Deklaracja dotycząca udziału w projekcie
- Oświadczenie o działalności gospodarczej lub jej braku w obiekcie
- Umowa regulująca warunki udziału w projekcie
- Umowa użyczenia nieruchomości
- Inne dokumenty, które będą niezbędne do prawidłowej realizacji i rozliczenia projekt

3. Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości w okresie trwałości projektu, uczestnik projektu zobligowany będzie do zwrotu dofinansowania?

W przypadku sprzedaży nieruchomości przez uczestnika projektu i jednoczesnym podpisaniu umowy użyczenia nieruchomości przez nowego właściciela, uczestnik projektu nie będzie zobligowany do zwrotu dofinansowania. W przypadku nie wyrażenia zgody na użyczenie nieruchomości przez nowego właściciela i koniecznością demontażu instalacji uczestnik projektu zobligowany będzie do zwrotu dofinansowania

4. Czy konstrukcje wsporcze związane z koniecznością montażu instalacji na gruncie, oraz związane z niekorzystnym położeniem budynku stanowić będą koszt kwalifikowany projektu?

Koszt wykonania konstrukcji nośnej na gruncie/budynku należy do uczestnika projektu. W przypadku montażu instalacji na gruncie/budynku niemieszkalnym - VAT wynosić będzie 23% - a nie 8% jak przypadku montażu instalacji na budynku mieszkalnym.

5. Czy w przypadku niskiego zużycia energii elektrycznej w 2015 roku możliwy jest montaż instalacji fotowoltaicznej?

Instalacje fotowoltaiczne będą montowane na tych budynkach mieszkalnych, w których roczne zużycie energii elektrycznej w 2015 roku zbliżone było do 2.000 kWh, wtedy moc instalacji fotowoltaicznej wynosić będzie 2 kW i będzie to najmniejsza instalacja, która będzie montowana w ramach projektu.

6. Czy możliwe jest zainstalowanie instalacji fotowoltaicznej o wyższej mocy niż wskazane zużycie energii elektrycznej w 2015r. w przypadku gdy budynek nie był zamieszkiwany w roku 2015?

Instalacja musi być tak dobrana, aby całkowita wartość energii elektrycznej wyprodukowanej przez tą instalację nie przekraczała całkowitej wartość energii elektrycznej zakupionej z sieci energetycznej przez użytkownika w ostatnim rocznym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy budynek nie były zamieszkiwany w 2015r. konieczne będzie złożenie stosownego oświadczenia. W/w przypadki będą rozpatrywane indywidualnie.

7. Czy w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym możliwa jest instalacja OZE gdy w nieruchomości zamontowane są oddzielne instalacje i liczniki do działalności gospodarczej?

W/w przypadki będą rozpatrywane indywidualnie. W przypadku zarejestrowania/prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym – uczestnik zobligowany będzie do przedłożenia stosownego oświadczenia, ponadto przeprowadzona zostanie wizja lokalna weryfikująca prawidłowość przedłożonych informacji

8. W przypadku budowy budynku mieszkalnego – do kiedy konieczne jest dokonanie odbioru budynku?

Odbiór budynku mieszkalnego należy uzyskać do końca 2016r

9. Jakie będą parametry techniczne instalacji OZE?

Parametry techniczne instalacji OZE zostaną określone na etapie wyboru wykonawcy i sprecyzowane zostaną w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia

10. Kiedy konieczne będzie dokonanie wpłaty wkładu własnego?

Wpłata pierwszej zaliczki w wysokości ok. 100 zł - szacowanej wartości dokumentacji – należy dokonać po przeprowadzeniu wizji lokalnej tj. w maju 2016r. Pozostały wkład własny uczestnika projektu należy wpłacić w ciągu 14 dni po otrzymaniu informacji z Urzędu Miasta Świdnik dotyczącej podpisania umowy na dofinansowanie projektu i wyłonieniu wykonawcy projektu oraz o kwocie wynikającej z oferty złożonej przez wykonawcę lub po opublikowaniu tych informacji na stronie internetowej www.swidnik.pl – planowany termin 2017 rok

11. Czy dokumentacja techniczna wykonywana będzie dla każdej instalacji oddzielnie?

Koszt wykonania dokumentacji pojedynczej instalacji wynosi 100 zł (brutto). Dokumentacja wykonywana będzie dla każdej instalacji osobno tj. w przypadku wnioskowania o jedną instalację – szacunkowy koszt wyniesie 100 zł, w przypadku wnioskowania o dwie instalację – szacunkowy koszt wyniesie 200 zł itd.

12. Czy w przypadku nie otrzymania dofinansowania przez Gminę Miejską Świdnik koszt wykonania dokumentacji technicznej jest zwracany?

W przypadku nie otrzymania dofinansowania przez Gminę Świdnik na realizację projektu koszt przygotowania dokumentacji nie będzie podlegał zwrotowi.

13. Czy pompy ciepła/kolektory słoneczne mogą być wykorzystywane do ogrzewania budynku?

Pompy ciepła/ kolektory słoneczne instalowane w ramach projektu nie mogą być wykorzystywane do ogrzewania budynku. Pompy ciepła/kolektory słoneczne montowane są na potrzeby podgrzewania ciepłej wody użytkowej

14. Kiedy rozpocznie się rzeczowa realizacja projektu - montaż instalacji?

W przypadku otrzymania dofinansowania na realizację projektu, rzeczowa realizacja projektu planowana jest na rok 2017/2018

15. Kiedy przeprowadzane będą wizje lokalne?

Wizje lokalne przeprowadzone zostaną po wyborze wykonawcy. Planowany termin przeprowadzenia wizji - kwiecień/maj 2016r.


PLANOWANY HARMONOGRAM:

- od 21 stycznia 2016r. do 29 lutego 2016r. - nabór uczestników projektu - ankiety,

- IV 2016r. - wybór wykonawcy dokumentacji,

- IV/V 2016r. - wizje lokalne, podpisanie deklaracji i wykonanie dokumentacji indywidualnych dla lokalizacji,

- IV/V 2016r. - zawieranie umów z uczestnikami i wpłaty wstępne (po wizjach lokalnych) - 100 zł,

- VI 2016r. - złożenie wniosku o dofinansowanie przez Gminę,

- do połowy 2017r. - ocena wniosku i przygotowanie dokumentów do podpisania umowy dofinansowania,

- Wyłonienie wykonawcy instalacji

- Wpłata wkładu własnego uczestnika

- 2017r. - 2018r. - realizacja rzeczowa projektu w przypadku uzyskania dofinansowania.


WNIOSKI DO POBRANIA:

DOKUMENTY DO POBRANIA: